Mikroponorka bude léčit

J. PETR  |
mikroponorka

Tým Dana Peera z univerzity v Tel Avivu zkonstruoval mikroskopické částice, které splní v nemocném organismu hned dvě různé role. Vyhledají nemocné buňky a vnesou do nich lék, který buňky zničí. Mikroskopické nosiče, kterým Peer přezdívá „mikroponorky“, skrývají ve svém nitru léčebné molekuly. Mohou to být silná cytostatika pro léčbu rakoviny nebo malé molekuly RNA, které blokují práci vybraného genu prostřednictvím procesu zvaného RNA interference.

Povrch nosiče je pokryt molekulami, které se vážou na specifické místo buněk přesně vybraného typu. U zánětlivého onemocnění tlustého střeva zvaného Crohnova nemoc by byla vazebná molekula zvolena tak, aby s její pomocí „mikroponorka“ zakotvila na nadměrně aktivních buňkách rozdrážděného imunitního systému ve střevu. Při nasazení u pacientů s nádorovým onemocněním by vědci osadili povrch „mikroponorky“ protilátkami vážícími se výhradně na buňky nádoru. Jakmile se „mikroponorka“ spojí s buňkou, splyne s její membránou a uvolní do nitra buňky svůj obsah.