Mazda Furai

ZDENĚK ODEHNAL  |  Auta
Mazda Furai

Jak sviští vítr

Před dvěma roky představila automobilka Mazda, přesněji její kalifornské designérské studio, prostřednictvím konceptu Nagare svou vizi automobilu budoucnosti. Nezůstalo však pouze u něj. Letos měl premiéru v pořadí již pátý člen této řady, jenž dostal příhodné jméno Furai. Jde o supersportovní vůz na základě závodního speciálu Courage C65, se kterým se tým Mazda Motorsport účastnil americké série vytrvalostních závodů ALMS (American Le Mans Series).

Mazda Furai

Kabina pro dva

Svým interiérem studie Furai do značné míry odpovídá výchozímu závodnímu vozu Courage C65.Na rozdíl od tohoto monopostu ale dostala sedadlo pro spolujezdce a civilizovanější ztvárnění kabiny.Jinak se ale může pochlubit „závodním“ řazením šestistupňové sekvenční převodovky na volantu, kde jsou soustředěny všechny potřebné ovládače a nachází se tam též displej palubní elektroniky. Poměrně pohodlný přístup do kabiny umožňují dopředu a nahoru výklopné boční dveře.

Mazda Furai

Jediný Wankel na etanol

Koncept Furai má stejně jako ryzí supersporty své „srdce“ uloženo před zadní nápravou.A rozhodně se za ně nemusí stydět. Jde totiž o Wankelův, tedy rotační, motor spalující jako jediný na světě etanol. Použití tohoto ekologicky příznivého paliva ale vůbec neznamenalo ústupek ve výkonnosti, což potvrzuje 330 kW (450 k). Motor byl odvozen ze závodního agregátu RENESIS a příslušné technické úpravy provedla specializovaná firma Racing Beat. Ta rovněž uskutečnila jeho modifikaci pro použití paliva E10, což je směs etanolu a benzinu.

Mazda Furai

Placka na kolech

Pohled na koncept Furai musí potěšit snad každého příznivce supersportovních automobilů. Jeho „kabátu“ z kompozitových panelů totiž nechybí patřičně agresivní výraz, umocněný aerodynamicky perfektně propracovanými splývavými liniemi. Jde přitom o „placku na kolech“: na výšku měří tento vůz jen něco málo přes metr, zatímco jeho šířka je téměř dvojnásobná. Punc predátora dálnic potvrzují rovněž velká litá kola se speciálně navrženými pneumatikami Kumho a v neposlední řadě i nepřehlédnutelné přítlačné křídlo na zádi. „Prostřednictvím konceptu Furai jsme hledali způsob, jak přemostit mezeru mezi vysloveně závodními a běžnými, sériově vyráběnými automobily,“ vysvětluje ředitel designu MNAO Franz von Holzhausen. Furai sice nepřijde na trh, ale zřejmě nebude ani pouhým stylistickým cvičením. Spekuluje se totiž o tom, že by se mohl stát novým závodním speciálem značky Mazda série ALMS.

Nejčtenější