Krátce...

redakce  |

Plující rybí farmy

V okolí síťových sil s rybami je mořská voda silně znečištěná. Vědci z Massachusetts Institute of Technology připravují rybí farmy, které by aktivně pluly po moři. Odpady z chovaných ryb by se tak rovnoměrně rozptýlily. Plovoucí farmy by poháněly mořské proudy a větry. Jen pokud by se výrazně odchýlily od určeného kurzu, korigovaly by jejich dráhu dva obří lodní šrouby poháněné elektřinou z dieselových agregátů.

Metan v prášku

Vědci nyní přišli na to, jak snadno a levně proměnit metan na sypký materiál.Je k tomu zapotřebí „suchá voda“ – směs obyčejné „mokré“ vody s oxidem křemičitým. „Suchá voda“ vzniká, když na povrchu částeček oxidu křemičitého ulpí droboučké vodní kapičky. Po kontaktu s kapičkami „suché vody“ vytváří metan tzv. hydrát. Vzniklá směs oxidu křemičitého a hydrátu je sypká a lze ji překládat, transportovat i skladovat. Šest gramů „suché vody“ na sebe naváže litr metanu.

Psí kostní dřeň

Psi trpí podobnými chorobami jako člověk. Veterináři z North Carolina State University využívají zařízení leukoferézy, kterým z krve psů získají zdravé krvetvorné buňky. Následně psa ozáří tak, aby mu zabili všechny buňky kostní dřeně. Ty pak zvířeti nahradí odebranými zdravými buňkami.Daří se zachránit asi třetinu nemocných psů.

Dědičný virus dětské choroby

„Šestá nemoc“ postihuje většinou děti.Kromě horeček provází onemocnění i typická růžová vyrážka. Původcem choroby je virus HHV-6. Američtí lékaři zjistili, že polovina dětí, které mají virus HHV-6 v těle, nebyla virem nakažena, ale zdědila jej od jednoho z rodičů. Dědičnou informaci viru mají přímo ve své DNA. Zatím není jasné, co všechno může zabudování dědičné informace viru do lidské DNA způsobit.