Kosatka svou kořist slyší

redakce  |

Kosatka svou kořist slyší

Kosatky jsou schopny určit druh lososů a vybrat si mezi nimi ryby, které jim více chutnají. Upřednostňují lososa čavyču, jehož maso obsahuje více tuku a je kaloricky vydatnější. Laik má potíž rozeznat čavyču od blízce příbuzných druhů – lososa kysuče a lososa nerky – i když je drží v ruce. Kosatka je rozezná i v temných hlubinách. Využívá k tomu odrazu zvukových vln, které vysílá do okolí. Čavyča má mnohem menší plynový měchýř než ostatní lososi a zvukové vlny se od jeho těla odrážejí jinak. Kosatka ho pozná i na vzdálenost 100 metrů.

Obří umělé diamanty

Američtí fyzikové z Carnegie Institute vyvinuli nový postup pro čištění umělých diamantů. Využívají k tomu vodíkového plazmatu ohřátého mikrovlnami. Teplota dosahuje až 2000 °C a díky tomu není třeba diamanty vystavovat vysokému tlaku. Zatím bylo nutné čistit diamanty za vysokého tlaku. To dovolilo vyrábět kvalitní kameny maximálně do váhy 34 karátů. Při novém postupu neexistují pro velikost diamantu žádná omezení.

Tisíciletá kronika

Náhled do dlouhé historie komunity australských domorodců nabízejí skalní malby z Arnhemské země na severu Austrálie. Na tamějších skaliscích najdeme patnáct tisíc let staré malby vyhubených vakovlků tasmánských. A vedle nich září pestrými barvami padesát let staré obrázky automobilů, letadel a střelných zbraní.

Mozek po ochrnutí

Po mozkové cévní příhodě může člověk ochrnout, ale časem se jeho stav zlepší.Vědci odhalili, jak se mozek s tímto úkolem vypořádá. Po ztrátě kontroly nad jednou končetinou se příslušná oblast mozku myší napojila na zbývající zdravé končetiny a učila se, jak má při ovládání končetiny pracovat. Pak mozkové centrum opět přepnulo na ochrnutou končetinu a začalo s její rehabilitací. Přitom rekrutovalo pro nové role i nové nervové buňky.

Objev Pavlovových neuronů

Před více než stoletím naučil ruský biolog I. P. Pavlov slintat psy při zvuku zvonku, kterým zvířatům ohlašoval krmení. Vytvořili si podmíněný reflex. Teprve nedávno se podařilo americkým neurologům odhalit v mozku neurony, které mají pavlovovské reflexy na starosti. Jde o jednotlivé buňky nacházející se v centru mozku zvaném amygdala. V mozku potkana stačí na vytvoření reflexu dvanáct neuronů.