Konec temné hmoty?

j. horčík (ekobydlení.eu)  J. PETR  |  Příroda
Konec temné hmoty?

Astronomové se domnívají, že galaxie jsou obklopeny gigantickými mračny tmavé hmoty, se kterou gravitačně interagují a která je drží pohromadě a dodává jim dostatečnou energii nutnou pro jejich rotaci. A hlavně to řeší problém, jak je možné, že rychlost rotace neklesá se zvyšující se vzdáleností od centra galaxie. To ale nemusí být správná hypotéza. I když temná hmota nevyzařuje žádné světlo, astronomové odvozují její působení pozorováním pohybu plynu a hvězd. Podle původních předpokladů by temná hmota měla být rozmístěna rovnoměrně uvnitř centrální oblasti galaxie, ale poslední měření to vylučují.

Při podrobné analýze rozložení hmoty ve 28 galaxiích různých tvarů a stáří bylo zjištěno, že by každá z nich měla obsahovat pětkrát více temné hmoty než hmoty normální. Ovšem původní hypotéza předpokládala závislost objemu temné hmoty na historii galaxie. Hong Sheng Zhao, spoluautor studie, tvrdí, že pro dané pozorování neexistuje žádné fyzikální vysvětlení. Jedna z hypotéz je vliv doposud neznámé síly, zprostředkovávající interakci mezi normální a temnou hmotou. Anebo má pravdu teorie modifikované Newtonovy dynamiky, která celý problém vysvětluje bez použití temné hmoty. Pak ale neplatí obecná teorie relativity.