Kdy umře Phobos?

redakce  |  Vesmír
galaxy news

Kdy umře Phobos?

O Měsíci je známo, že se od Země pomalu vzdaluje. Nehrozí nám tedy, že by jednou spadl budoucím pozemšťanům na hlavu. Jiná situace ale panuje v případě Marsova měsíce Phobos. Podle indického vědce jménem Bijay Kumar Sharma mu zbývá 11 milionu let života. Za 7,6 milionu let se dostane pod Rocheův limit planety Mars, rozpadne se a vytvoří prstenec, jehož materiál postupně dopadne na povrch planety. Phobos je těleso zachycené gravitací Marsu, jde o jedno z nejméně odrazivých těles ve sluneční soustavě a k neštěstí Marsu ho srážka s planetou teprve čeká. Obíhá nad povrchem planety ve výšce 6000 km. Jeho vzdálenost od těžiště soustavy je 9380 km. A to je na tento měsíc málo. Synchronní orbita Phobosu se totiž nachází ve vzdálenosti 20 400 km. Phobos je tak odkázán k pádu na Mars. S aktuální dobou oběhu 7 hodin a 39 minut a aktuální rychlostí přibližování 20 metrů za století se zcela zřítí za již zmíněných 11 milionů let.

Galaxie Antény jsou blíže

Dvojce galaxií pojmenovaná Antény patří mezi jedny z nejbližších srážejících se galaxií. Jde o dvě galaxie s označením NGC 4038 a NGC 4039, které se před několika stovkami milionů let začaly na cestě vesmírem prolínat. Na obloze tak vytvořily zajímavý útvar, který svými rozhozenými spirálními rameny připomíná antény. Vědci se ale dosud domnívali, že se Antény nacházejí mnohem dále.Nyní musí být jejich vzdálenost opravena z 65 na 45 milionů světelných let. Jelikož fungovaly jako standardy galaktického vývoje v extragalaktické astrofyzice, má nové měření upřesňující jejich vzdálenost významný dopad.Mezinárodní tým astronomů použil Advanced Camera for Surveys a Wide Field Planetary Camera 2 na Hubbleově dalekohledu k mapování jednotlivých rudých obrů v tykadlech těchto galaxií.Měřením jejich spektra a jasu bylo možné odvodit vzdálenost celého systému.