Kdy byl postaven první aerodynamický tunel?

J. PETR  P. PROŠEK  P. TOMEK  |  

Kdy byla poprvé překonána rychlost 100 kilometrů v hodině?

Kdy byla poprvé překonána rychlost 100 kilometrů v hodině?

Rychlost 100 km/h překonal jako první belgický závodník a podnikatel Camille Jenatzy 29. dubna 1899. Jel tehdy rychlostí 105,85 km/h. Vůz, který si pro tento účel sám postavil, se jmenoval „La Jamais Contente“ (doslova Věčně nespokojená). Zajímavé je, že šlo o elektromobil poháněný dvěma elektromotory připojenými k zadním kolům, každý o výkonu 25 kW. Napájela je rovná stovka dvouvoltových olověných akumulátorů.Vůz byl i v dalších ohledech velmi progresivní.Například jeho karoserie byla vyrobena z partinia – lehké a pevné slitiny hliníku, mědi, zinku, křemíku a železa. Jen je trochu překvapující, že neměl žádné brzdy.

Kdy byl postaven první aerodynamický tunel?

Kdy byl postaven první aerodynamický tunel?

První aerodynamický tunel na světě vynalezl a postavil roku 1871 člen Britské aeronautické společnosti Francis Herbert Wenham. Následovalo množství objevů v oblasti aerodynamiky.

Kdy byl postaven první aerodynamický tunel?

Prvním letadlem stavěným a testovaným za pomoci testů v aerodynamickém tunelu byl parní letoun Flugan švédského vynálezce Carla Rickarda Nyberga. Pracoval na něm od roku roku 1897, ale nikdy skutečně nevzlétl.První nadzvukový aerodynamický tunel postavili konstruktéři nacistického Německa roku 1938 v Pennemünde. Byl určený k testování „zázračných zbraní“ třetí říše. Vzduch v něm dosahoval až dvouapůlnásobné rychlosti zvuku.

Nejčtenější