Kdo vynalezl bumerang?

Libor Kleistner  |
Domorodec

To se dá říct jen těžko, protože dřevěné bumerangy, jaké používají australští domorodci, nemají dlouhou trvanlivost, a tudíž by se nedochovaly. Vyvinuly se z plochých vrhacích kyjů – kylií, které se pravděpodobně používaly už v paleolitu.

Pravé bumerangy se od nich liší svými aerodynamickými vlastnostmi, tedy schopností vrátit se po správně provedeném vrhu ke svému majiteli. Takové bumerangy jsou ale k lovu použitelné jen málo (zpravidla k plašení vodních ptáků). V hrobce faraona Tutanchamona se nicméně podařilo objevit bumerang ze slonové kosti, který měl zlaté hroty a do hrobky byl uložen spolu s názornou kresbou, kterak s jeho pomocí lovili dávní Egypťané ptáky, avšak v archeologických záznamech nalézáme zmínku o bumerangu z doby před 23 tisíci lety vyrobeném z mamutího klu, který archeologové objevili v jeskyni pod skálou Obrazowa nedaleko polské obce Nowa Biaca. V tomto případě jde ale asi spíše o kylii (vrhací kyj). Někteří paleontologové vážně vyslovují názor, že ve skutečnosti ani nešlo o vrhací zbraň.