Jules Verne letí k Iss

redakce  |
jules verne

Třetího dubna se k mezinárodní vesmírné stanici.ISS připola zcela nová automatická kosmická loď. Na oběžnou dráhu ji 9. března vynesla raketa Ariane 5, která zpravidla vynáší družice. Tentokrát nesla téměř dvacetitunový náklad.Loď ATV Jules Verne vypadá zvnějšku jako desetimetrový válec o průměru 4,48 metru. Uvnitř je rozdělena na dvě sekce. Nákladní má objem 45 metrů krychlových a při letu ATV 1 v ní na ISS putuje 1150 kg sušeného nákladu, 856 kg pohonných hmot pro ruský modul Zvezda, 270 kg pitné vody a 21 kg kyslíku. Celkem asi 4,6 tuny nákladu. Servisní sekce nese čtyři hlavní raketové motory R-4D-11, čtyři panely s manévrovacími motorky (další jsou na nákladní sekci), raketové palivo, řídící elektroniku a elektrické rozvody. Jsou k ní také připojeny čtyři solární panely zásobující loď energií. Spojení s ISS má zaručit nový systém laserového navádění a systém Kurs, používaný na ruských lodích Progress a Sojuz TMA.Už dlouho nebyla žádná kosmická loď pod takovým dohledem veřejnosti jako právě tato. Ale proč vlastně?

Až skončí poslední série letů amerických raketoplánů, zůstanou na světě jen dvě velmoci schopné vynášet na oběžnou dráhu lidské posádky – Rusko a Čína. Pokud bude mise lodi ATV Jules Verne honocena jako úspěšná, dostane Evropa příležitost získat významné místo v pilotované kosmonautice. Už teď je ATV vlastně kompletní kosmická loď, které k případné přepravě posádek chybí jen návratový modul.A ESA právě opatrně prozrazuje, že má skutečně velké plány.

Použití laserového naváděcího systému.

Ve fázi dalšího rozhodování jsou studie předpokládající vývoj návratové nákladní lodi, lodi pro přepravu posádky (CTV), nehermetizované nákladní lodi (UIC), malých orbitálních stanic a expedičních lodí pro cesty na oběžnou dráhu Měsíce a Marsu. Nejprve má ovšem před sebou úkol přesvědčit veřejnost o dostatečné technické úrovni evropského kosmického průmyslu. Po nehodě sondy Beagle 2 příliš důvěry nepřidalo ani selhání jednoho ze čtyř motorů ATV Jules Verne 11. března. V této chvíli ale není důvod předvídat misi špatné hodnocení, loď dokázala dokončit připojení k ISS i se zbylými třemi motory a také všechny předepsané testovací manévry proběhly uspokojivě.