Jízda na bambusu

J. PETR  P. PROŠEK  |  
bambus

Stavba bambusových mostů má především v Asii dlouhou tradici. Čínský profesor Yan Xiao působící na Viterbi School of Engineering při University of Southern California ji ale posunul na úroveň „vysoce pokročilé technologie“ a vyvinul stavební dílce z bambusu pro konstrukci silničního mostu s překvapivě vysokou nosností. Most postavilo osm dělníků za týden a nepotřebovali k tomu žádnou těžkou mechanizaci. Zatím je zatížení mostu omezeno na automobily do 8 tun.Předběžné testy ale prokázaly, že nosnost je mnohonásobně vyšší.

Testy pokračují. Xiao si přivezl slabost pro bambus ze své čínské vlasti do USA a v Kalifornii slaví s tímto stavebním materiálem velké úspěchy. Xiao konstruuje z tohoto stavebního materiálu i lávky pro chodce, navrhl mobilní domek a dokonce i dvoupodlažní dům s 250 metry čtverečními zastavěné plochy. Ke stavbě se nepoužívají klasické duté „bambusy“, ale prefabrikáty vyrobené z tohoto materiálu zvláštní technologií.

Bamboo Bike

Americký stavitel bicyklů Craig Calfee a vědci z The Earth Institute při americké Columbia University se rozhodli vyvinout zcela nový bicykl. Měl by se skládat z minima průmyslově vyrobených součástek.Jeho podstatná část by byla vyrobena na místě z lokálních přírodních zdrojů. Calfee zkouší stavět bambusové rámy k bicyklům zvaným „bamboo bike“ už deset let. Nejdříve ho lákala estetická stránka bambusového rámu. Tento materiál má i další přednosti. Pohlcuje vibrace, je dostatečně tuhý a navíc velmi lehký. Ve srovnání s karbonovými vlákny je bambus sice o něco těžší, ale Calfee je nadšen ekologickou stránkou bambusového bicyklu. Další výhodou je cena. Bambusový rám vyjde levněji než ten nejlevnější čínský kovový rám. Bambus roste prakticky všude a jako spojovací materiál se používá sisalové vlákno namočené v epoxidové pryskyřici. S výjimkou pryskyřice a základních komponent pro bicykl, jako kola, převody a ložiska, jsou všechny ostatní suroviny a pomůcky pro stavbu „bamboo biku“ snadno dostupné.Najdou se v každé africké nebo jihoasijské vesnici.Bambus je skvělý materiál pro stavby i dopravní prostředky.

DŘEVĚNÁ KOLA

Nejen bambus, ale i kus poctivé fošny může posloužit africkým cyklistům. Výroba celodřevěných kopacích kol, ale i „automobilů“ se původně rozmohla poblíž misií ve východní Africe. Informace se ale v současné době šíří rychleji i v zapadlých oblastech, a tak dnes podobné dopravní prostředky můžete spatřit i na vzdálených Filipínách. Všechna tato celodřevěná kola ale představují spíše návrat ke kořenům. Jezdí se na nich totiž stejně jako na dávné drezíně pana Draise.

Nejčtenější