Jeden den tankistou

PETR TOMEK  |  
Nejefektněji vypadá OT-90 při brodění bahnem.

Jednou začas každého napadne, jaké by to bylo, kdyby se jeho život ubíral jiným směrem. Pokud vás někdy lákal život tankisty, je načase to vyzkoušet. Přiznejme si, že OT-90 rozhodně není nový stroj, naopak ótéčka patřila k výzbroji české armády v devadesátých letech, tedy v době našeho vstupu do NATO. Vznikla totiž přestavbou obrněných transportérů BVP-1.

Důvod, proč se tenhle obrněnec dostal do naší rubriky „zkusili jsme“, je tentokrát vlastně v jeho vyřazování a nahrazování jinými typy transportérů. Přebytečné transportéry totiž odkoupily skupiny armádních nadšenců a nabízejí je k projížďkám na svých malých tankodromech. (Náš je od Požitkáři.cz) Protože se tím ze zbraně stalo podivné sportovní náčiní ve stylu Mad Maxe, stálo nám za to vyzkoušet, co taková projížďka obnáší.Všechny ovládací prvky známé z automobilu najdete na svých místech. Tedy až na volant.

Hračka

Obrněný transportér váží dvanáct a půl tuny, na délku měří 6,7 metru a na šířku téměř tři metry. Posádku za normálních okolností tvořili velitel, střelec a řidič. Při sportovním použití zůstane pozice střelce prázdná. Kdyby vás přesto napadlo, že si ze 14,5mm kulometu KPVT vystřelíte, budete zklamáni. Při odchodu do civilu totiž bývají ótéčkům zbraně zneschopňovány nebo rovnou demontovány.

Vzhledem k tomu, že to, co nás zajímá nejvíce, je jízda, budeme se teď raději věnovat těm částem, které nám ji umožňují. K řízení ótéčka slouží masivní řidítka. Ostatní řídicí prvky notně připomínají automobil, i když v hodně masivním provedení. Horu kovu pohání dieselový šestiválec UTD-20 s výkonem 220 kW (295 hp). Se spotřebou přes 135 až 180 litrů nafty na 100 kilometrů při maximální rychlosti 60 km/h aspiruje ótéčko na titul nejneekologičtější sportovní náčiní na světě.

Hřiště

Sportovní náčiní je samozřejmě k ničemu, když nemáte prostor, kde byste ho použili. U obrněného transportéru to platí dvojnásob. Teoreticky se s ním můžete projet kdekoli ale prakticky téměř nikde. Tedy pokud nechcete strávit zbytek života na útěku. Ótéčko je tedy nejlepší si vypůjčit, od někoho, kdo má také zároveň dráhu nebo malý tankodrom. Že je to právě to, co hledáte, poznáte podle toho, že trasa nabízí všechny nebo téměř všechny překážky, na které by měl být obrněný transportér připraven. V praxi zpravidla chybí hluboká vodní překážka. Ótéčko totiž plave pomocí svých pásů asi rychlostí 7 km/h. Budování dostatečně velkého bazénu je ale finančně příliš náročné. Jinak do standardní výbavy dráhy patří: rovinky, hrboly (náspy), brodění bahnem a houpáky (jámy).

Všechny ovládací prvky známé z automobilu najdete na svých místech. Tedy až na volant.

Dojem

Přestože je OT-90 velký stroj, bude vám za jeho řízením pravděpodobné poněkud těsno. Kromě vás se do něj na pozici velitele nasouká také váš instruktor, který vás občas povelem zachrání před problémy. Vzhledem k tomu, že v obrněném transportéru není pro řev motoru slyšet vlastního slova, budou váš a jeho hlas přenášet hrdelní mikrofony do sluchátek v tankistické kukle. Kromě hluku, který proniká i sluchátky, bude vaším prvním dojmem překvapení, když se ten velký kus železa opravdu pohne.

Teprve pak si začnete uvědomovat, že tu překážky nejsou jen tak pro nic za nic, a začnete si trochu užívat jízdy. Jde to překvapivě snadno. Motor má skutečně neuvěřitelnou sílu a vytáhne vás z kdejaké šlamastyky, zároveň máte ale kvůli zvuku pásů a stálým otřesů pocit, že jedete velmi rychle, i když se „řítíte“ čtyřicítkou. Vzhledem k tomu, že projížďku v obrněném transportéru není příliš s čím srovnávat, jsme tentokrát od hodnocení hvězdičkami upustili.

VÝHODY: NEVÝHODY:
+ řízení obrněného transportéru skutečně působí překvapivě relaxačně (asi endorfiny)  – cena za zapůjčení
+ dostanete jasnou odpověď na otázku: Jaké to je?  – zuřivě bezohledné k životnímu prostředí

VERDIKT:
Jako masový sport se asi jízda v OT- 90 neprosadí, ale jako výjimečná akce je to něco, na co nezapomenete.

WEB: www.pozitkari.cz CENA: 6.340 Kč

Nejčtenější