Jaké je nejstarší proudové letadlo?

J. PETR  P. TOMEK  Z. ODEHNAL  |  

Jaké je nejstarší proudové letadlo?

letadlo

Pojem proudové letadlo je poněkud širší, než si asi myslíte. Zahrnuje totiž jak letadla se skutečnými proudovými motory, tak jejich předchůdce, u kterých byl vzduchový kompresor poháněn klasickým pístovým motorem. Nejstarší letadlo s takovým motorkompresorovým pohonem postavil (a později i pilotoval) rumunský vědec Henri Marie Coanda. Šlo o dvouplošník s kompresorem poháněným čtyřválcovým motorem a s dvěma spalovacími komorami. Bohužel tento stroj, který tolik předběhl svou dobu, havaroval hned při prvním letu 16. prosince 1910. Další letadlo postavené na stejném principu bylo až italské Caproni Campini N.1, které vzlétlo 27. srpna 1940. Proto bývá také někdy považováno za nejstarší tryskové letadlo. V té době už ale byla motorkompresorová koncepce zastaralá. Mezitím totiž britský konstruktér Frank Whittle a německý inženýr Hans Joachim Pabst von Ohain nezávisle na sobě vynalezli princip moderního proudového motoru.Nejstarší letadlo s proudovým motorem, vybaveným turbínou a turbokompresorem – německý Heinkel He 178 – vzlétl přesně rok před italským pokusem 27. srpna 1939.

Vsadil jsem se s kamarádem, že neexistuje auto, které jezdí na tequilu. Můžete mi to potvrdit?

auto

Krátce řečeno, nezbývá vám, než přiznat porážku.Ne že by snad nějaké auto bylo postaveno jen pro tento druh paliva, ale přinejmenším jeden automobil skutečně na tequilu jezdil. Šlo o turbínový Chrysler.Alkoholický experiment nemá na svědomí nikdo jiný než mexický prezident Adolfo Lopez Mateos (v úřadu od 1. prosince 1958 do 30. listopadu 1964), který pohon tequilou osobně úspěšně otestoval. Později se vzácně shodli milovníci automobilů s milovníky alkoholických nápojů, že pokud by měl být některý vůz poháněn tequilou, pak rozhodně tento. Chrysler Turbine Car z roku 1963 totiž patří i mezi klasickými „amerikami“ ke sběratelským skvostům.

Nejčtenější