Jak to, že je stále v kondici?

PETR TOMEK  |  

Jak stará je vlastně myšlenka „neviditelných letadel“?

Velmi stará! Dnešní technologie radarové neviditelnosti – stealth odvozuje svůj původ od německých letadel Horton Go 229 Gotha z doby druhé světové války, ale myšlenka samotná je ještě mnohem starší. První doložený pokus o skutečně neviditelný letoun se připisuje rakousko-uherskému důstojníkovi a zároveň neprávem opomíjenému leteckému inovátorovi Oblt. Stephanu Petróczymu von Petrocz. Ten nahradil roku 1912 potah letadla Etrich Taube syntetickým materiálem na bázi celuloidu nazývaným Emaillit. Letadlo pak prý bylo ve výšce přes 360 metrů skutečně neviditelné.Ve výšce kolem 200 metrů byl vidět pouze pilot a motor (zvláštní představa). Několik následujících let experimentovali s průhlednými letadly i konstruktéři v Německu, Rusku. Postupně se ale ukazovala nepraktičnost koncepce průhledných letadel. Potahové materiály byly proti běžnému plátnu těžší, ve vlhku se prověšovaly, měly sklon se trhat a navíc byly nebezpečně hořlavé. Idea neviditelnosti tedy napoprvé neuspěla.

Pokud člověk leží, ochabuje mu svalstvo. Lev denně prospí přes 18 hodin. Jak to, že je stále v kondici?

lev

Odpověď vám bohužel nezaručí dlouhé hodiny lenošení, pak asi budete zklamán. Lev má (na rozdíl od lidí) k lenošení několik důležitých předpokladů. Svalstvo totiž může být stavěné dvěma způsoby: na vytrvalost nebo na výkon. Tréninky maratonského běžce trvají poměrně dlouho, ale jeho svaly vydrží zatížení po dlouhou dobu. Tréninky vzpěrače jsou mnohem kratší, ale zatížení je maximální. Lev má v našem modelu blíže ke konstituci vzpěrače, proto mu stačí i krátké časy maximálního vypětí, aby se udržel v kondici. Na straně lví síly stojí i evoluce. Pokud by lví svaly při lenošení snadno ochabovaly, neměli by lvi po dlouhém čekání na kořist sílu k lovu.Příroda sama tedy slábnoucí jedince eliminovala.

Nejčtenější