Indiáni obchodovali s asfaltem

J. PETR  Z. ODEHNAL  |

Sebevraždy na internetu

Britští psychiatři zjistili, že člověk se sebevražednými sklony má při hledání na internetu mnohem vyšší šanci narazit na stránky, které k sebevraždě nabádají a nabízejí „spolehlivý“ návod, než na stránky, které by působily preventivně. K vyhledání stránek podporujících rozhodnutí k sebevraždě tíhnou především vyhledávače Yahoo a Google. Vyhledávač MSN naopak vyhledá spíše stránky, jejichž obsah je zaměřen na prevenci sebevraždy.

Indiáni obchodovali s asfaltem

Olmékové žili ve Střední Americe zhruba v rozmezí let 1200 až 400 př. n. l. Nejnovější vykopávky odhalily, že ve velkém zpracovávali přírodní asfalt, který v dnešním Mexiku na mnoha místech volně vytéká na povrch. S asfaltem se čile obchodovalo. Kusy asfaltu jsou nalézány často velmi daleko od místa, z něhož pocházejí. Vědcům vrtalo hlavou, na co Olmékové asfalt potřebovali. Nález zbytků kánoe staré 2200 let ukázal, že asfaltem utěsňovali trupy lodí.

Velrybářství je 3000 let

Nález kusu mrožího klu s pravěkou rytinou je nejstarším dokladem o lovu velryb. Ruští a američtí vědci našli rytinu při vykopávkách na severovýchodní Čukotce. Pravěký lovec na ni před třemi tisíciletími zobrazil posádky ve velkých kožených člunech s harpunovanou velrybou. Technologie lovu současných domorodých obyvatel Aljašky se od lovecké scenerie zachycené na rytině v klu v zásadě neliší. Až dosud byly nejstarší důkazy o lovu velryb staré asi 2000 let.

Ljuba odhalila svá tajemství

Výborně zachovalé tělo mamutího mláděte nalezené na Sibiři ve věčně zmrzlé půdě dostalo jméno Ljuba. Zemřelo před 37 000 roky. Bylo staré jen pár měsíců. Vyšetření počítačovým tomografem dovolilo vědcům prověřit stav vnitřních orgánů. Ukázalo se, že Ljuba nezemřela na úraz. Plíce a trávicí trakt má ucpané jemnou usazeninou. Vědci z toho usoudili, že se mládě utopilo.

První Evropanka

Tým španělských archeologů vedený Juanem Arsuagou z madridské Universidad Complutense objevil ve severošpanělské lokalitě Sierra de Atapuerca zlomek spodní čelisti pravěkého člověka, který je starý 1,2 milionu roků. Předchozí nejstarší lidská fosilie z této lokality byla stará „pouhých“ 800 tisíc let. Čelist je poměrně drobná, a tak ji vědci přisuzují ženě.