Hyundai HED-5 „i-mode“

ZDENĚK ODEHNAL  |  Auta
Hyundai HED-5 „i-mode“

Na letošním autosalonu v Ženevě se jihokorejská automobilka Hyundai pochlubila v mnoha ohledech pozoruhodnou studií vozu budoucnosti HED-5 „i-mode“. Jde o rodinný automobil pro příští léta, jenž v sobě spojuje nevšední technologické prvky se sofistikovanou technikou a elektronikou. Jeho tvůrci samozřejmě mysleli v souladu s dnešním trendem také na ochranu životního prostředí.

Dvě turbodmychadla

Hyundai HED-5 „i-mode“

Automobilka Hyundai se rozhodla ve svém konceptu vyzkoušet také zbrusu nový motor s maximální ohleduplností k životnímu prostředí. Jde o diesel o objemu 2,2 litru, přeplňovaný hned dvěma turbodmychadly: nízko- a vysokotlakým.Proto agregát vyvíjí poměrně značný výkon 158 kW (215 k) a poklonu si zaslouží též za maximum točivého momentu 461 Nm.Jeho devízou je i velmi nízká spotřeba nafty, a tím i malé emise výfukových škodlivin, ale konkrétní údaje výrobce zatím nezveřejnil. Vůz je vybaven šestistupňovou samočinnou převodovkou s elektronickým adaptivním řazením.

Menší hmotnost

Studie HED-5 „i-mode“ rozhodně nepatří mezi unylé automobily. Ba naopak, na první pohled je jasné, že se designéři firmy Hyundai nebáli vtisknout jí vskutku vyzývavý střih karoserie. Ještě zajímavější je ale použití materiálů, které nejsou v automobilovém průmyslu dosud zcela obvyklé. Plech a sklo totiž u vozu HED- 5 „i- mode“ nahradily plasty, především Makrolon od firmy Bayer MaterialScience. Stejný materiál byl mimochodem použit rovněž ve studii „průhledného“ automobilu Rinspeed eXasis. Výhodou plastů, použitých v konceptu HED-5 „i-mode“, je jejich menší hmotnost v porovnání s ocelí a sklem. To má pochopitelně příznivý ekologický dopad: čím je vůz lehčí, tím motor spálí méně paliva a také vypustí do ovzduší nižší množství škodlivých výfukových plynů.

Spojení i s okolím

Studie HED-5 „i-mode“ se pojetím své karoserie může řadit mezi kupé i kombi zároveň. V každém případě ale nabízí kabinu pro šest osob včetně řidiče, přičemž jejich místa jsou uspořádána po dvojicích ve třech řadách. Posádka však nemá k dispozici tuctová sedadla, jaká jsou v dnešních vozech.Koncept totiž dostal premiérově systém Swivel Seat od firmy Keiper. Ten umožňuje kupříkladu elektricky otočit místo spolujezdce o 180 stupňů tak, aby mohl za jízdy diskutovat tváří v tvář s ostatními členy posádky ve druhé a třetí řadě sedadel. Ty jsou navíc posuvné, a díky tomu tedy lze interiér vozu přizpůsobit aktuálním nárokům na prostor. Mezi pozoruhodnosti konceptu značky Hyundai nesporně patří též technicky vyspělý multimediální a zábavní systém, jejž vyvinula firma LG Electronics a který zajišťuje spojení osazenstva vozu s okolním světem pomocí internetu. Audio, video a hry jsou samozřejmostí.

Nejčtenější