Hyperaktivní nomádi

redakce  |

Pravěký indián našel příbuzné

Vědci provedli genetické analýzy lidských kostí nalezených na americkém ostrově Prince z Walesu. Ostatky staré 10 300 let patří zřejmě zástupci lidí, kteří přicestovali do Ameriky z Asie na člunech podél amerického pacifického pobřeží. Stopy po medvědích zubech na povrchu kostí napovídají, že zhruba dvacetiletého muže zabil medvěd grizzly. Geneticky mají k tomuto muži nejblíže současní indiáni z pacifického pobřeží od Kalifornie po Chile.

Hyperaktivní nomádi

Děti postižené hyperaktivitou mají ve škole často velké problémy. Varianta genu zvyšující riziko hyperaktivity je zřejmě dědictvím z dob, kdy lidé nežili usedle.Nejnovější výzkum dědičné informace nomádů ze severní Keni dokazuje, že kočovníkům přináší dědičný sklon k impulzivnímu jednání zjevné výhody.Lidé s genem pro hyperaktivitu si i při nedostatku potravy udrží vyšší fyzickou zdatnost a neztrácejí tolik svalové hmoty.

Vikinská DNA

Dánští vědci otevřeli desítku vikinských hrobů na dánském ostrově Funen. Analýzy tisíc let staré dědičné informace prokázaly, že dánští Vikingové reprezentovali po genetické stránce typické Evropany a nesli ve své DNA znaky běžně se vyskytující mezi současnými obyvateli Skandinávie.Vědci odhalili u Vikingů i některé rysy dědičné informace, jež jsou u moderních Skandinávců velmi vzácné nebo jim zcela chybí. Podobné varianty DNA se podařilo odhalit u severoamerických indiánů. Vědci ale jejich společný původ vylučují.

Nejstarší šíp

Jihoafričtí badatelé našli v jeskyni Sibudu kostěný hrot dlouhý asi pět centimetrů.Nápadně se podobá kostěným hrotům šípů, které používají dnešní Křováci k lovu ptáků a malých savců. Hrot z jeskyně Sibudu je starý 60 000 let a je to nejstarší doklad o používání luku.

Žabí ultrazvuk

Čínská žába Odorrana tormota kváká ultrazvukem. Vědci si dlouho mysleli, že se tak snaží překonat hluk peřejí, ve kterých žije. Nejnovější výzkum ale prokázal, že ultrazvuk slouží žábám i k navigaci. Samec je s to vyhledat i v naprosté tmě samičku podle jejího zvláštního ultrazvukového signálu.V orientaci podle zvuku tato žába překonává vyhlášené mistry, jako jsou sovy, delfíni nebo sloni.