Hybrid ze staré škodovky

|  
Hybrid ze staré škodovky

Hybridní auta se pomalu stávají na silnicích běžným jevem. Priusů už jezdí po světě hodně přes milion a další se postupně přidávají. Je ale možné udělat hybrid třeba i ze staré škodovky? Ukážeme vám, jak na to!

Nejprve ale zabrousíme krátce do historie, abychom si udělali lepší představu o tom, co vlastně hybridy jsou. Otcem prvního auta s hybridním pohonem totiž není nikdo jiný než legendární Ferdinand Porsche. Už na přelomu 19. a 20. století začal pro rakouskou společnost Lohner experimentovat s kombinací pohonu elektromotorem a spalovacím motorem. Málo se ví, že elektromobily a hybridy byly tehdy na silnicích zcela běžné. Dokonce to byl právě elektromobil, který jako první automobil dosáhl rychlosti přes 100 km/h.

Vynález z domácí dílny

Z dnešního pohledu vypadá možnost postavit si vlastní hybrid „na koleně“ docela šíleně, obzvlášť vzpomeneme- li si na obrovské výrobní haly automobilek plné tančících robotů. Jenže není to tak docela pravda. Nebýt domácího kutilství, kdoví, kdy bychom se dočkali například vynalezení technologie regenerativního brzdění. To slouží k získávání brzdné energie zpět namísto jejího zbytečného uvolnění ve formě tepla a rudnoucích brzdových destiček.

Regenerativní brzdění vymyslel už v roce 1978 jistý David Arthurs, americký elektroinženýr, když si svůj krásný bílý Opel GT přestavěl na hybridní pohon se spotřebou asi 3,1 l/100 km. Magazín Mother Earth News, který článek o jeho vynálezu jako první publikoval, nejenže dodnes vychází, ale navíc jsou na jeho webu stále k nalezení plány na tuto přestavbu. Včetně několika vylepšených verzí s ještě nižší spotřebou. Davidu Arthursovi trvalo vymyšlení a realizace celé přestavby asi dva měsíce práce po nocích a stálo ho to tehdy 1500 dolarů.

Zlaté americké ručičky

Také dnes je možné, pokud jste zručným automechanikem a zároveň vládnete nějakými těmi znalostmi v oblasti elektroniky, si doma přestavět auto na hybrid. Jenže kdo by se do něčeho takového pouštěl, když si pro něj může dojít rovnou do obchodu, případně si na stejnou práci najmout specializovanou firmu?! S popularizací alternativních pohonů se zejména v USA začal rychle rozvíjet trh s hybridními přestavbami. V současné době podniká v tomto oboru několik společností, které nabízejí různá „řešení“. Například společnost PoulsenHybrid (www.poulsenhybrid.com) prodává zařízení, díky kterému je možné prakticky jakékoli auto přeměnit na plug-in hybrid, tedy auto do zásuvky.

Vtip spočívá ve využití plochých elektromotorů, které se zvnějšku připevní na zadní kola. Cena takového systému je 3500 dolarů, tedy asi 60 000 Kč, navíc si však musíte dokoupit ještě baterie. Ty lithium-iontové vyjdou ještě o čtvrtinu dráž než samotný pohonný systém. Firma Sigma Automotive (www. sigmaautomotive. com), zaměřená všeobecně na alternativní pohony, nabízí udělátko jménem Electrocharger. Popisuje jej sice jako „největší pokrok v oblasti automobilismu za posledních 100 let“, nicméně ve skutečnosti jde o prostou náhradu alternátoru za elektromotor. Ten pak může běžet paralelně se spalovacím motorem, zlepšit akceleraci, a přitom snížit spotřebu paliva. Podobný systém nabízí také firma NetGain Motors Inc. (www.go-ev.com).

Hybrid na ještě lepší hybrid

Britská společnost MIRA minulý rok překvapila se svým speciálním kitem pro přestavbu Škody Fabia na plug-in hybrid. Základem je však opět velmi drahý li- ion-fosfátový akumulátor, který dodává energii dvěma elektromotorům (vpředu a vzadu). Ty pomáhají snížit spotřebu z průměrných 7,7 l/100 km na 4,4 l/100 km pro auto ve verzi Fabia Combi. Bohužel, MIRA nenabízí tyto kity ke komerčnímu využití. Cílem společnosti bylo ukázat, že to jde, když se chce. Mnoho amerických společností, ale kupodivu také jedna česká nabízí přestavbu hybridního vozu Toyota Prius na ještě o něco „hybridnější“ plug-in hybrid.

Plug-in znamená, že jej můžete doma zapojit do zásuvky a dobíjet. Větší kapacita baterie pak umožní, že auto dokáže častěji využívat elektrického pohonu, což ve výsledku přinese majiteli auta opět snížení spotřeby. Problém u těchto přestaveb spočívá v tom, že jsou velmi nákladné. Například předělat Toyotu Prius na plug-in hybrid se spotřebou kolem 2,7 l/100 km z původních 4,4 l/100 km vyjde v ČR na nějakých 280 000 Kč.

Přestavba snadno a rychle

Svatý grál: elektromobil

Nejvyšší metou všech lidí zapálených do přestaveb aut na alternativní pohon však není hybrid, nýbrž elektromobil. Tady se však přestavba posouvá z roviny „vylepšení“ spíš na úroveň „vykuchej, co můžeš, a strč tam baterky“. K přestavbám na elektromobily se proto nejčastěji využívají starší malé vozy, jako například staré modely Peugeot 106, Renault Clio a podobně. Následuje relativně nejjednodušší část, tj. vyndat spalovací motor, převodovku, nádrž a všechny další v elektromobilu zcela nepotřebné součásti (tedy v podstatě všechno). Do takto vykuchané kostry pak stačí narvat co největší počet baterií, BMS (Battery Management System) pro ovládání veškeré elektroniky a samozřejmě elektromotor. Takhle to vypadá jednoduše, ale zdaleka není.

Potřebujete k tomu velmi dobré znalosti z oblasti silnoproudé elektroniky, abyste zvolili správnou technologii pohonu, pro ni pak vhodný typ elektromotoru a samozřejmě akumulátory. V celé Evropě, ale i v USA se najde spousta nadšenců, kteří se přestavbami aut na elektromobily zabývají. V ČR se sdružují v Klubu elektromobilistů (www.elektromobily.org), na jejichž stránkách také najdete zevrubné i podrobné návody na tyto přestavby. Při každé přestavbě, ať už se jedná o hybrid, nebo elektromobil, je také nutné myslet na legislativní záležitosti.

Ministerstvo dopravy na přestavby myslí a na svých stránkách (www.mdcr.cz), případně na stránkách vlády (portal.gov.cz) nabízí podrobné informace o tom, jak postupovat. V případě, že se pro takovéto technické dobrodružství rozhodnete, ať už svépomocí, či prostřednictvím profesionální firmy, vždy počítejte s náklady v řádu statisíců. Doba, kdy bylo možné si doma postavit hybrid za pár desítek tisíc, už bohužel dávno pominula.

Přestavba snadno a rychle

Není hybrid jako hybrid

Přístupů, jak řešit hybridní pohonný systém auta, je několik, v zásadě je lze rozdělit na tři základní:

Sériový hybrid Opak paralelního hybridu. Struktura pohonného systému zde vypadá tak, že elektromotor a spalovací motor jsou zapojeny za sebou. Spalovací motor zde totiž slouží pouze jako generátor energie pro elektromotor, případně baterie. Je možné, aby pohonný systém odebíral energii najednou z baterie i z generátoru, pokud je třeba vysokého výkonu.

Paralelní hybrid Je nejčastěji vyráběným typem hybridních automobilů. Jsou vybaveny spalovacím motorem i elektromotorem, které jsou propojeny převodovkou. Elektromotor i spalovací motor jsou zapojeny „vedle“ sebe, tedy paralelně, a k pohonu automobilu lze využít buď jeden z nich, nebo oba najednou. Jiným označením pro tento typ hybridů je „plný hybrid“.

Plug-in hybrid Plug-in hybrid neboli „hybrid do zásuvky“, případně PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Jde o hybridní auta, jejichž baterie mohou být dobity prostě tak, že je připojíte k elektrickému zdroji. Lze je považovat za mezistupeň mezi klasickými hybridy a elektromobily. Jedná se o „paralelní hybridy“, které mohou být poháněny jak čistě baterií, tak jen benzinovým motorem, případně kombinací obojího.

Přestavba snadno a rychle

  1. Vyberte si vhodný typ auta podle účelu – nákupní košík, bezpečný a rychlý dálniční provoz, silné sportovní auto.
  2. Vyberte technologii pohonného systému.
  3. Sežeňte si vhodný podvozek, tzv. plachťáka (glider), dejte pozor na zbytečně staré, zrezivělé kusy.
  4. Promyslete, jaké zvolit baterie a kam je v autě umístit, vyhněte se nadměrné váze před přední a za zadní osou.

Více o přestavbách naleznete zde

Nejčtenější