Hvězdy vodního světa

PŘEMYSL VANĚK  |  
Hvězdy vodního světa

Vodní tryskáče jsou zábavou jak pro akrobaty, tak i pro spořádané rodiny.Spalovací motor není vyhrazen pouze motocyklům a automobilům, ale k pohonu jej používají i vozidla pohybující se tam, kde by kola a pneumatiky nebyly nic platné.Mezi zmíněné stroje patří i vodní skútry, kterým u nás díky všemožným zákazům pšenka nekvete tak, jako v jiných zemích, ale když krátce zapátráte, plochu k prohánění najdete. Velkou radost vám skútr udělá, i když si ho vezmete na dovolenou k moři, stačí připřáhnout malý vlek za kombíka a jet.Tento způsob léta se vyplatí, zvlášť v posledních letech, kdy šel vývoj nekompromisně nahoru, vodní tryskáče jsou poháněny supervýkonnými motory a osazovány výbavou, o jaké se vám u auta před pár lety ani nezdálo.

Napoprvé neúspěšně

Vodní skútry se dělí na několik typů a základní rozdělení vychází z toho, jestli na mašině stojíte, nebo sedíte.Stroje, na nichž je možné sedět, se dají rozdělit i podle toho, kolik se vás na stroj vejde a vyrábějí se záležitosti, na které se vejde celá rodina, což samozřejmě neplatí v případě, když máte na zvonku napsáno Klapzubovi. Největší zábava je se stojkami, které jsou nejlehčí a jsou přímo určené k vyvádění různých opičin, jako jsou například skoky nebo kličkování pod vodou. Na strojích v poloze vsedě si budete připadat podobně jako na čtyrkolce a nejvíc vás bude bavit prohánění se po vlnách a řezání zatáček. I když se může zdát zábava na skútrech jako zcela neškodná, nenechte se mýlit, při větších rychlostech je voda poměrně tvrdá a výhodou je pouze to, že se na rozdíl od pádu na asfalt neodřete. Je určitě potřeba dávat pozor, dnešní skútry dokážou být pekelně rychlé a není vůbec problém letět po vodě přes sto kilometrů v hodině.

Vynález vodního skútru se připisuje Claytonu Jacobsenovi II. z Arizony a šlo spíše o miniaturní loď ovládanou vestoje. První oficiální koncept se objevil v šedesátých letech, kdy impérium Bombardier Recreational Products vyvinulo náznak vodního skútru, i když šlo spíše o jakousi zmenšeninu lodi schopnou rychlých manévrů. Vynález se setkal jen s omezeným úspěchem a dnes se tento pokus považuje za pionýrský „sedací“ skútr historie.

Prvním sériově vyráběným „tryskáčem“ se stal v roce 1973 model Jet Ski japonské značky Kawasaki a k jeho sestrojení vedla konstruktéry možnost lyžovat na vodě bez potřeby nechat se táhnout za člunem. Stroj byl poháněn silným motorem o obsahu 400 kubických centimetrů, k ovládání sloužila široká řídítka a pilot stál, případně klečel. Přes následná vylepšení ovladatelnosti a stability byla plavba opravdovou výzvou a ne každý se dokázal s řízením Kawasaki sžít tak, aby si mohl jízdu bez strachu vychutnat.

Víte, co je PWC?

O něco později přišel první vodní skútr, na němž bylo možné sedět a jehož ovládání nebylo určené pouze hrstce vyvolených talentů. Že jde o dobrý nápad, brzy rozpoznali i další výrobci a postupně se skútry vyrojily od značek Polaris, Sea-Doo a v osmdesátých letech přispěla svou trochou do mlýna Yamaha. Model WaveRunner – vyvinutý americkou divizí byl prvním „sedákem“, který obrátil prodejní čísla od „stojek“ ke skútrům se sedačkou. Kdo se vstupem do vodního království otálel nejdéle, byla Honda, jejíž řada AquaTrax začala brázdit vlny teprve v roce 2002.

Vodní skútry jsou za našimi hranicemi často označovány jako Jet Ski (trysková lyže), a ve Spojených státech často uslyšíte o PWC (personal watercraft). Devadesát devět procent prodaných skútrů je tvořeno dvou- a třímístnými stroji, v 85 % je zákazníkem muž s průměrným věkem 41 let. Jedním z milníků v historii těchto vozidel jsou osmdesátá léta, kdy byly vyvinuty první dvoumístné stroje, ty zaujaly pohodlím, stabilitou, bezpečností a kamarádským vztahem k uživateli. Ze zákeřných vzteklounů se stala vozidla, na kterých byla radost jezdit po hladině a masové rozšíření začalo klepat na dveře.

Další nával technických inovací přišel v následujícím desetiletí, kde si vzala modernizace na mušku kokpit, tvar kýlu, motory a zatlumení výfukového systému. Světově nejprodávanějšími skútry se staly produkty značky Sea- Doo patřící pod impérium Bombardier Recreational Products, za jehož bránami vznikají ještě čtyřkolky, sněžné skútry, menší lodě nebo agregáty pro motokáry.

Prestižní šampionát

V devadesátých letech byli „vodníci“ nejvíc rostoucím odvětvím loďařského průmyslu, v roce 1995 se jich ve Spojených státech prodalo 200 000 a před dvěma lety vlastnilo tento stroj už jeden a půl milionu Američanů.Spolu s technikou se vyvíjely i způsoby použití a snad by to ani nebyl člověk, kdyby na skútrech nezačal závodit. A nejen to, před několika lety se začal na „stojkách“ jezdit freestyle, tedy soutěž o nejtěžší trik, jaký se dá na tomto stroji provést.

Nejoblíbenějším je Yamaha Super Jet a z výčtu prvků je vrcholem extrému salto vzad a k jeho provedení používají piloti nájezd na vlnu, kterou si předchozím průjezdem sami vytvoří. Řeč byla i o závodech, ty probíhají na tratích vytyčených bójkami a kromě národních šampionátů se jezdí i mistrovství světa pořádané asociací IJSBA (International Jet Sport Boating Association). Tato organizace byla založena v roce 1980 ve spolupráci s americkým zastoupením značky Kawasaki. V současnosti pořádá IJSBA kvalifikační závod pro světový šampionát v devětatřiceti zemích a vrcholné klání je ukázkou nejlepších jezdců, ale také nejlepší techniky.I když se může zdát zábava na skútrech jako zcela neškodná, nenechte se mýlit, při větších rychlostech je voda poměrně tvrdá. K sestrojení vodního skútru Jet Ski vedla konstruktéry možnost lyžovat na vodě bez potřeby nechat se táhnout za člunem.

S TURBÍNOU POD ZADKEM NAPŘÍČ RYBNÍKEM

Japonský expres KAWASAKI JET SKI ULTRA 250X Výkonovým vrcholem současnosti je mezi Kawasaki Jet Ski Ultra 250X. Značka, která měla v roce 1973 nejvíc odvahy spustit historicky první sériovou výrobu tohoto typu stroje po pětatřiceti letech, opět mění dějiny. Ultra 250X je s výkonem dvě stě padesát koní nejsilnější a nejrychlejší sedací skútr všech dob. Posunutá hranice maximální rychlosti je podpořena speciálně konstruovaným trupem, který dokáže udržet na uzdě bezesporu nejhbitější plavidlo světa. Hydroreaktivní pohon Systém hydroreaktivního pohonu, konstrukce trupu a motoru jsou velkou měrou odvozeny z továrních speciálů účastnících se mistrovství světa, kde obrovská konkurence klade na výkony a ovladatelnost obrovské nároky. Čím je motor silnější, tím víc dokáže tlačit vodu tryskou a schopnost zrychlení je tak přímo úměrná výkonu. Velkou roli hraje ve vodě také hmotnost a čím je agregát lehčí, tím lépe. Kawasaki použila přeplňovaný benzinový čtyřválec o objemu 1498 kubických centimetrů, jehož parametry jsou srovnatelné s třílitrovým motorem. Obdivuhodný výsledek je dosažen použitím mechanicky poháněného kompresoru typu Roots. Zajímavostí je, že tento typ přeplnění byl používán například již ve třicátých letech minulého století, kdy s ním tehdejší vozy formule 1 dosahovaly výkonů kolem tří set koní a kompresory Roots byly hojně využívány ve stíhačkách za druhé světové války.

Oproti turbu poháněnému výfukovými plyny vyrábí kompresor přetlak hned od volnoběžných otáček a dmychadlo nemusí čekat, než ho roztočí výfukový plyn. Nevýhodou je vyšší hmotnost a výkonové ztráty, ale v době lehkých kovů se dá nedostatek obejít. Masivní tah od začátku průběhu otáček se ve vodě hodí stejně jako kyslíková maska na Mt. Everestu a pro dosažení vysoké rychlosti tomu není jinak. Zavazadla s sebou Atmosférický vzduch je kompresorem stlačován na 11,4 psi a možnost ohřátí vzduchu při přeplnění je eliminována přidáním mezichladiče. Třílistá nerezová vrtule i vodu plivající tryska mají nezvykle velký průměr a hydroreaktivní pohon dokáže vyvinout obrovský tah. H2O je nasávána devíti vstupy, jejichž umístění je zvoleno tak, aby motor fungoval i na bouřlivějších hladinách. Tvar trupu je převzat přímo ze závodů a jeho přínos je jasný – zařídit přesnou ovladatelnost v jakékoli rychlosti na jakémkoli typu vodní hladiny.

kawasaki

Kawasaki o svém stroji říká, že dokáže letět na plný plyn v situacích, „které by pro ostatní znamenaly ztroskotání“. Trup je vyroben ze skelných vláken a jeho tvar je takový, aby se do vody Kawasaki zařezávala podobně jako motocykl do asfaltu. Ultra 250X je třímístný a nevídané náklony jsou možné i v plném obsazení. Jet Ski je pokrokový i v praktičnosti, zavazadlový prostor má enormní objem 241 litrů a palivová nádrž s devadesátilitrovým objemem dovoluje bezkonkurenční akční rádius. Ve Spojených státech, kde je 250X na domácí půdě, ho v přepočtu seženete zhruba za dvě stě tisíc, u nás za něj ovšem dáte skoro dvakrát tolik. Hmotnost třímístného stroje se vším pohodlím a výškově nastavitelným řízením je 458 kilogramů a Kawasaki je bezesporu nejkomfortnějším rychlíkem, jakým se můžete hnát po mořských vlnách. Použitá palubní deska by nebudila pohoršení ani na cestovní motorce.

NanoXcel místo laminátu YAMAHA SUPER JET/FX/VX

Sedací skútry v prodejích sice drtivě převažují, ale na „stojky“ průmysl v žádném případě nezapomíná. Příkladem za všechny je Yamaha Super Jet, která je ve své podstatě továrním speciálem určeným k okamžitému nasazení na závodech, ať už na tratích, nebo ve freestylu. Nejdůraznějšími esy jsou ultralehká konstrukce, schopnost chirurgicky přesného zatáčení a továrna mluví o akceleraci katapultu. Kapalinou chlazený motor o obsahu 701 kubíků je dvoudobý, protože jen tak může být miniaturní a ostrý zároveň. Na vývoji dvoutaktu i celkové koncepce se podílel Nicolas Rius, desetinásobný světový šampion, který nejlépe věděl, co je potřeba udělat. Super Jet posunuje hranice širší a odlehčenou přední částí trupu, přepracovaná ergonomie dovoluje lepší pohyb na skútru a samotný trup je vyroben z materiálu s označením NanoXcel. Ten je lehký, extratuhý a proti konkurenci se podařilo Yamaze ušetřit neuvěřitelných 25 kilogramů. Celý stroj váží 139 kilogramů a stroj používá patentovaný systém YSSS, který díky několika rezonátorům znatelně snižuje skútrem produkovaný hluk. K bojovému nasazení na závodní trati je připraven také GP 1300R s elektronicky řízeným vstřikováním paliva nastaveným na okamžitou reakci tříválcového dvoudobého motoru. Kompas ve výbavě Poskytování sportovních zážitků je hlavním popisem práce u čtyř modelů „sedací“ řady FX.

Používány jsou dva vysoce moderní motory – čtyřválcový zážehový motor s objemem 1052 ccm a větší verze s objemem 1812 kubíků. Ta je díky přeplnění turbodmychadlem a chladičem stlačeného vzduchu vlajkovou lodí, mořský sprinter sveze řidiče a dva pasažéry a stejně jako u Super Jetu je trup z materiálu NanoXcel. Řídítka jsou výškově nastavitelná ve čtyřech krocích a ve výbavě skútru nechybí dokonce tempomat. Ten umožňuje zvolit program pro jízdu v docích a po stisku tlačítka si bude skútr sám hlídat povolenou rychlost. Všudypřítomná elektronika současně omezuje otáčky motoru při zařazené zpátečce a použitá palubní deska by nebudila pohoršení ani na honosné cestovní motorce. Středem pozornosti je kruhový otáčkoměr, ukazatel stavu paliva, teploty vody a vzduchu, kompas, měřič motohodin a kapacity akumulátoru. Plavidlo se dodává s dálkovým ovládáním zapalování a velký díl vývojové snahy byl zaměřen na vymyšlení maximálně komfortní sedačky. Nejluxusnějšími yamahami jsou členové třídy VX ve variantách Cruiser a Deluxe. Prvotřídní jsou zejména prostor pro posádku, velká zrcátka, dálkové ovládání a nízká spotřeba dovolující dlouhý dojezd.

Nejčtenější