Hubble objasnil další galaktickou záhadu

MARTIN PETRÁSEK  |  Vesmír
hvězda

Hubble objasnil další galaktickou záhadu

Tajemství galaxie, kde se překotně rodí hvězdy, odhalilo měření s pomocí Hubbleova teleskopu.

Galaxie NGC 1569 je malou, nepravidelnou galaxií ležící mimo zájem amatérských astronomů. Na obloze ji najdeme v souhvězdí Žirafy jako velmi slabý mlhavý obláček 12. hvězdné velikosti. Spát však nedá profesionálním astronomům, kteří v ní objevili bouřlivé regiony s překotným vývojem nových hvězd. Jenže astronomy dlouho trápilo, co k tvorbě nových hvězd v této galaxii vede. Podle jejich propočtů a pozorování leží galaxie osamocena a je příliš malá na to, aby sama vyprodukovala teploty, tlak nebo rázové vlny k tvorbě nových hvězdných hnízd. Rozluštění přišlo až s posledními snímky Hubbleova dalekohledu, které opravily dosavadní údaje o vzdálenosti galaxie. Ta se podle nových propočtů nachází o 4 miliony světelných let dále, než se předpokládalo. Nynější pozice již přináší jasné světlo do celého problému. Galaxie se totiž nachází v místě, na které svým gravitačním vlivem působí dalších deset galaxií, a ty mají za následek spuštění procesu formování hvězd ve stlačovaných oblacích mezihvězdných mračen prachu a plynu.

JASNÝ BOLID OHROMIL KANAĎANY

Když „padá hvězda“, máte si něco přát. Obyvatelé západní Kanady si však 20. listopadu loňského roku asi svorně přáli, aby jim tato padající hvězda nespadla na hlavu. V půl šesté večer místního času jim totiž nad hlavou přelétl bolid, který byl ve svém maximu jasnější než Slunce v poledne. Tento jasný meteor na několik vteřin osvětlil kanadskou krajinu doslova denním světlem. Prvotní zprávy o tom, že šlo o zbytek ruské rakety, se nepotvrdily, stejně jako spekulace zlých jazyků, že jde o nářadí ztracené astronautkou Piperovou z ISS. Naopak se jako nejpravděpodobnější jeví meteor o velikosti řádově několika metrů, který se srazil se zemskou atmosférou rychlostí zhruba 60 km/s.

Po vstupu do atmosféry vzplál a rozpadl se na fragmenty, které jsou vidět na snímcích z videa, jež pořídil amatérský pozorovatel Andy Bartlet z 10. patra domu v Edmontonu. Do terénu se následně vypravili hledači meteoritů. Odhaduje se, že by jako relikt mohl možná někde ležet meteorit až o velikosti pomeranče. 28. listopadu skutečně nalezli první drobné fragmenty v kanadských provinciích Alberta a Saskatchewan.

Pavouci na ISS se učí rychle

Po malém listopadovém incidentu, kdy jeden ze dvou přivezených pavouků posádce mezinárodní kosmické stanice ISS utekl, se objevilo další pavoučí překvapení. Cílem prvního experimentu bylo odpovědět studentům, jak předou pavouci sítě ve vesmíru. Zprvu se pavouci chovali chaoticky. Vytvořili trojrozměrnou nesmyslnou síť, do které se téměř zakuklili. Takový postup vědci předpokládali, protože prostředí mikrogravitace pozmění u pavouka vnímání směru, a tak se orientuje jen podle pudu sebezáchovy a tká tak, aby se nacházel v centru sítě. Jenže po několika dnech přišlo překvapení. Jeden z pavouků svou síť zničil a začal nanovo. A světe div se, vytvořil klasickou dvojrozměrnou síť a podle astronautů docela povedenou. Zatímco dosud bylo tkaní pavoučích sítí ve vesmíru zdrojem zábavy, nyní kosmonauti uznale pokyvují hlavami.

Čím napájet budoucí kolonii na Marsu?

Jak je vidět ze snímků sondy Spirit na povrchu Marsu, takhle vypadá po dvou letech fungování. Prach je velký problém pro solární energii jako primární zdroj pro budoucí kolonie. Jako o vhodné alternativě by se mohlo uvažovat o jaderné energii, avšak po zkušenostech z předešlých misí ji nyní vědci zavrhují. Nikoli proto, že by byla neúčinná nebo nebezpečná, ale z důvodů konfliktu s veřejností. Aby se tedy vědci vyhnuli nekonečné bitvě se stupiditou, rozhodli se zaměřit své úsilí na solární energii. Podle vědců z MIT by jako reálný zdroj energie pro budoucí kolonizátory mohly sloužit koberce z tenkého filmu solárních panelů. Pokud by kupříkladu byly umístěny do 25° „marsopisné“ šířky o rozměru 100×100 m, mohly by generovat až 100 kW okamžitého výkonu. Postavení takovéto elektrárny by přitom zabralo kosmonautům jen zhruba 17 hodin práce.