Hrátky s elektřinou

JAN HORČÍK  |  Auta

Nahradit motor elektromotorem už není nijak těžké, jenže skutečný elektromobil si vyžaduje začít z gruntu.

ATNMBL- auto s gaučem

ATNMBL

Mike Simonian patří mezi současnou hvězdu světového designu. Plazmicky prohnutý Xbox 360 mluví za vše. Jeho nejnovější výtvor? ATNMBL čili Autonomobile neboli samostatné auto. Robot? Možná. V každém případě to vypadá jako pojízdná výkladní skříň s gaučem. Je pohodlná. Mike Simonian tvrdí, že je třeba o autech jakožto individuálních dopravních prostředcích smýšlet jinak. K čemu je nám ostatně rychlost v dopravní zácpě? Vyměňme ji raději za pohodlí!


VertiGO – ztělesněná rychlost

VertiGO

Maarten Timmer si jako závěrečnou práci na studiu designu zvolil elektromotorku VertiGO. Podle Wese Silera z magazínu Hell for Leather nebyl dost radikální. „Bývali bychom rádi, kdyby Maarten zašel ještě o krok dál a úplně znovu promyslel vztah mezi motorkou a jezdcem. Ačkoli falešná nádrž vypadá výborně a dobře slouží jako úchop pro jezdcova kolena, jde v případě elektrické motorky o zbytečný designérský anachronismus,“ píše Siler.


Skládačka Evergreen

Skládačka Evergreen

Konceptem známé české „skládačky“ se ve svém návrhu vzdáleně inspiroval designér Nick Fisher. Nazval jej příhodně Evergreen. Jde o skládací elektromotorku určenou především pro pohyb po městě. Svůj osobitý dopravní prostředek přitom nechal ovlivnit přírodou, aby elektromotorka svým stylem a symbolikou vyvolávala příjemné emoce a napomáhala jezdci k relaxovanému a klidnému stavu mysli. Stroj je poháněn elektromotorem, který je spolu s baterií umístěn v zadním kole.


Quicc! – elektromobil budoucnosti

Quicc!

Diva Nizozemský výrobce DuraCar připravuje elektromobil nazvaný Quicc! Diva. Malé auto do města se může pochlubit maximální rychlostí 120 km/h., dojezdem 150 km a originálním řešením zadní části. Energii dodává lithium- železo- fosfátová baterie. Šasi je vyrobeno ze syntetických materiálů, testuje se také verze s palivovým článkem. Auto je poměrně malé a snadno manévrovatelné i ve stísněném městském prostředí.


Český elektromobil ant

Český elektromobil ant

I u nás vznikají studie malých městských elektromobilů. Autorem této je Jan Štefl, student VŠUP v Praze. Malý stroj spojující výhody auta a motorky s rozměry 210×100×150 cm nabízí nezávisle zavěšená kola se samostatným pohonem. Energii dodávají dva akumulátory, jeden z nich je fixovaný a druhý výměnný – kvůli možnosti rychlé výměny. Určen je pro jednoho člověka. K ovládání slouží dvě páčky umístěné ve dveřích.

Nejčtenější