Hráčky vrací úder

M. Gajdošík  M. Tůma  P. PROŠEK  P. TOMEK  |  Počítače

Nárůst prodeje i pirátství

Přestože celosvětový prodej počítačového softwaru stoupl v loňském roce o 14 % na celkovou hodnotu 88 miliard dolarů, došlo rovněž k nárůstu softwarového pirátství. 41 % veškerého instalovaného PC softwaru tvořily v roce 2008 pirátské kopie, což je o 3 % více než v roce 2007. Míra neustále skloňovaného softwarového pirátství je s dvaceti procenty nejnižší ve Spojených státech, ale i tak zde představuje velký problém, neboť se nejvíce počítačových programů a her prodá právě na území USA. Softwarové pirátství naopak pomalu klesá např. v Rusku a Číně, kde nelegální kopie značně převyšují legální software. A jak je na tom Česká republika? Zde pirátství pokleslo mezi roky 2007 a 2008 o jedno procento a v roce 2008 se v Česku nelegálně užívalo 38 % softwaru.

Facebook vs. World of Warcraft

Veleúspěšné MMORPG World of Warcraft, s 11,5 miliony předplatitelů, je osinou v zadku mnoha herních vývojářů a neohroženě čelí dosavadním útokům konkurence, třeba v podobě Guild Wars, Warhammer Online nebo Age of Conan. Ryan Barker, hlavní designér dnes již stařičkého EverQuestu, je však přesvědčen, že šanci na pokoření World of Warcraft má jedině zcela unikátní on-line hra, o níž dosud nikdo ani neuvažoval.

Jako příklad uvádí sociální síť Facebook, která se jako mor šíří do všech koutů světa. „Jednou někdo vytvoří MMO, které uspokojí tuto skupinu uživatelů, a rázem získá miliardu předplatitelů,“ odhaduje Barker. Například počet hráčů Mafia Wars se během posledních tří měsíců zdvojnásobil a přehoupl přes čtyři miliony. Tato on-line hra běží v obyčejném internetovém prohlížeči, využívá mikrotransakcí a lze ji hrát přes Facebook, MySpace, Yahoo! Games nebo na jablečném iPhonu.

Hráčky vrací úder

Hráčky vrací úder

Videoherní vášeň již dávno není výhradně mužskou záležitostí. Z výzkumu společnosti NPD Group vyplývá, že počet konzolových hráček v USA stoupl letos o 5 % a ukrojil si 28 % z celkového množství videoherních nadšenců. Dalton McGuinty, předseda vlády Ontaria, oznámil při příležitosti otevření nové pobočky herní společnosti Ubisoft v Torontu, že 49 % kanadských hráčů tvoří ženy. Na nárůstu počtu hráček se podepisuje především šílenství kolem herní konzole Wii zaměřené na příležitostné hráče. Ani počítačová scéna nezůstává pozadu – stačí si vzpomenout na The Sims 3, jíž se v prvním týdnu od vypuštění prodalo 1,4 milionu kusů.

Nejčtenější