GT by Citroen

ZDENĚK ODEHNAL  |  Auta

Z virtuálního do reálného světa..

GT by Citroen předek

Automobil GT by CITROEN

původně vznikl ve virtuální podobě pro počítačovou hru Gran Turismo 5 Prologue. Firma Citroen se ale rozhodla pro jeho zhmotnění a výsledek představila na říjnovém autosalonu v Paříži. Spolupracovala při tom se společností Polyphony Digital, která připravila sérii her Gran Turismo.

Aerodynamické finesy

GT by Citroen zadek

Koncept GTbyCITROEN představuje supersportovní automobil budoucnosti již svým neotřelým futuristickým vzhledem. Předně jde o „placku na kolech“ – vůz měří na délku téměř pět metrů, ale jeho výška jen o málo překračuje pouhý metr. Karoserie ve stylu kupé je tvarována velmi vyzývavě, například její boční profil osvěžují zvýrazněné blatníky s rozměrnými jednadvacetipalcovými koly. Mezi půvabné detaily patří subtilní boční vnější zrcátka, připomínající muší nohy.

Při návrhu této studie se kladl důraz na co nejpříznivější aerodynamiku. Proto se supersport může pochlubit řadou fines, které jsou jinak k vidění především na monopostech formule 1. Jde kupříkladu o čistě plochý spodek karoserie či usměrňovače proudění vzduchu na přídi i na zadní partii, kterou navíc zdobí zatažitelné přítlačné křídlo. To vše není samoúčelné – nejenže uděluje vozu vynikající jízdní vlastnosti, ale také již na první pohled navozuje ducha nevšední dynamiky.

Dveře jako křídla racka

GT by Citroen

Stejně jako v počítačových hrách Gran Turismo je koncept GTbyCITROEN dvousedadlový. Řidič, či spíše pilot, a jeho spolujezdec mohou usednout pohodlně do kabiny díky velkým dveřím, které se otvírají nahoru a připomínají tak křídla racka. Interiér je stejně jako vnějšek studie ztvárněn neotřele. Posádka má k dispozici sportovní sedadla se čtyřbodovými bezpečnostními pásy, která jsou čalouněna kvalitní černou kůží. Tu a navíc ocelové či měděné ozdobné vložky lze nalézt rovněž ve výplních dveří a na obložení dalších partií kabiny. Za pozornost stojí palubní zobrazovací systém promítající jízdní parametry na čelní okno v zorném poli řidiče. Jde o obdobu displeje HUD (Head Up Display), který dnes patří do běžné výbavy dopravních a bojových letadel. Díky tomu se pán volantu nemusí při jízdě rozptylovat sledováním klasických přístrojů.

Elektrosupersport

GT by Citroen předek

V souladu se svým virtuálním protějškem je koncept GTbyCITROEN poháněn elektromotorem, k jehož napájení slouží ekologicky ohleduplné palivové články. Výrobce bohužel nezveřejnil technické podrobnosti a totéž platí i pro údaje o jízdních výkonech. A tak si lze jen domýšlet, že nejnovější studie automobilky se dvěma šípy ve znaku nikoho nezklame ani v tomto ohledu.

Nejčtenější