Galaxy news

MARTIN PETRÁSEK  |  Vesmír

Záhadná Omega Centauri

Snímek vznikl pomocí kombinace snímků ve viditelném spektru z pozemských dalekohledů a infračerveného obzoru z kosmických přístrojů. Omega Centauri je vidět pouhým okem (3,7 mag), avšak pouze na jižní obloze. A čím je záhadná? Když ji pozoroval Ptolemaios, považoval ji za hvězdu. V roce 1677 ji Halley označil za mlhovinu. V roce 1830 jejich pozorování opravil Herschel, protože to byla naprosto jasně a zřejmě kulová hvězdokupa. Jenže zdání klame. Z posledních pozorování vyplývá, že je na kulovou hvězdokupu příliš veliká (10krát větší než kulové hvězdokupy) a že obsahuje hvězdy různých typů a věku. Vše nasvědčuje tomu, že jde o jádro trpasličí galaxie, které se v minulosti srazilo s Mléčnou dráhou. Ta ji připravila o vše nacházející se dále od jádra.Že se tedy jedná o podivnou galaxii, podporuje také fakt, že v nitru byla potvrzena středně gigantická černá díra odpovídající takovému typu objektu.

Manželka sněžného muže na Marsu

manželka

Prohlížením snímků z marsovských vozítek do nejmenších podrobností se baví mnozí nadšenci nejen ve Spojených státech. Hledají titěrné detaily, které mohli náhodou přehlédnout vědci NASA. A jeden krásný kousek se jim podařilo ulovit. Objevili na Marsu yettiho, resp. spíše to vypadá na ženu.Že by se tak yetti zbavil své manželky? Ale teď vážně, jeden z loňských snímků vozítka Spirit totiž obsahuje zajímavý úkaz.Na snímku o obrovském rozlišení našli malinký útvar připomínající lidskou postavu. Objevili se již záhadologové, kteří tvrdí, že jde o důkaz života na Marsu. Je však jisté, že jde o krásnou hříčku světla a stínů. Každopádně, před trpělivostí prohledávačů snímků klobouk dolů.