Galaxy news

redakce  |  Vesmír

Jak vznikají dvojplanetky?

Ve sluneční soustavě existuje množství binárních systémů planetek. Lépe řečeno planetky a jejího měsíce. Jejich původ je záhadou. Avšak minulý měsíc přišel mezinárodní tým astronomů s unikátním vysvětlením: Příčinou vzniku dvojplanetek má být sluneční svit. Slunce na přivrácené straně planetku zahřívá a na odvrácené straně je prudce ochlazována. To má za následek zrychlení rotace.

Planetka se urychluje až do té míry, že z ní v důsledku odstředivé síly odlétají kousky hornin, končící na oběžné dráze. Toto zjištění, pokud se podaří je potvrdit, může znamenat nejen vyluštění jedné velké kosmické záhady, ale bude mít i další astronomicko-historický důsledek. Můžeme tak mít snazší cestu k neporušeným původním horninám z doby vzniku sluneční soustavy. Z povrchu mladého měsíce planetky se totiž budou sbírat snáze než dolováním kosmickou sondou z útrob planetek.

Letadlo na jinou planetu

Ano. A cílem nebude Mars, jak bychom si mohli myslet. Naše přístroje se proháněly už ledaskde. Máme vozítka na Marsu, byli jsme na Měsíci, sondy již přistály na většině klíčových těles sluneční soustavy (pravda, kromě Slunce). Jenže přitom nejméně ze všeho stále víme o dvojčeti naší planety, o sestře Venuši. To by měl nadcházející projekt změnit. Pohyb vozítek po Venuši i komunikace se Zemí z ní je problematická, a to kvůli vysokým teplotám na povrchu a husté a velmi aktivní oblačnosti. Tento problém by mohlo vyřešit něco velmi elegantního: letadlo. Spuštěno ondou do horních vrstev atmosféry, kde jako kluzák slétne do výšky 85 až 65 km, rozvine křídla posetá solárními panely a bude zkoumat a mapovat terén s detaily, na které družice nemají šanci. Letadlo by mělo být poháněno výhradně solární energií, rozměry by mělo mít 9×7 metrů. Jenže je teprve ve fázi konceptu. Na jeho vyslání si budeme muset počkat nejméně do příštího desetiletí.