Foto

Dan Přibáň  |  
Dan Přibáň

Na práci ve VTM je krásné, že se člověk dostane k věcem, o kterých může s potěšením (a trochou samolibé radosti) říci: „Seznamte se s budoucností.“ Jednou z nich byla i elektrická terénní motorka Quantya. Jezdilo se na ní krásně, škoda, že jsme ji museli, stejně jako všechny seznamte- se- s- budoucností věci, vrátit (více na straně 86). Když jsme ale koukali na její pohonnou jednotku -kompaktní balík baterií a elektromotor, jenž má přímo na ose, bez převodovky, připojen náhon zadního kola – říkali jsme si, že při tomto tempu vývoje bude možná spalovací motor za pár desítek let vyhledávané mechanické dílo pro fajnšmekry. Stejně jako mechanické chronografy, jež umějí totéž, či mnohem méně než digitálky, jsou mnohem dražší, ale jsou přece tak krásně složité. Plné pohyblivých částí, pružinek a důmyslných převodů.Prostě mechanický půvab.Stejně jako spalovací motor, jezdící na benzin, naleštěný, řvoucí, kouřící, tak nádherně zbytečně komplikovaný: „Seznamte se s minulostí.“ „Co to je? Motor s OHV rozvodem? To je krása, to je vůně, to jsem neviděl léta. Všude je to samý elektromotor, palivový článek, magnetická levitace a na krásné staré stroje se zapomíná.“ Uvidíme, za jak dlouho podobný rozhovor proběhne.

Nejčtenější