Fiat Punto Evo - Tečka po další omlazovací kúře

ZDENĚK ODEHNAL  |  Auta
Fiat Punto Evo

Psal se rok 1993, kdy automobilka Fiat z Turína představila světu svůj další příspěvek do třídy malých osobních vozů: Punto, tedy v překladu tečka. Nahradila jím v nabídce populární model Uno, jehož první exemplář sjel z montážní linky v roce 1983. Fiat učinil s puntem nesporně dobrý tah. Díky pohlednému stylingu od věhlasného designéra Giorgia Giugiara a v neposlední řadě též prostornému interiéru tento tří- i pětidveřový hatchback upoutal mnoho zájemců o automobil nejnižší třídy.

Dokonce si vydobyl prestižní titul Auto roku 1995 od mezinárodní novinářské poroty. Druhá generace punta, která měla premiéru během roku 1999, již tak prodejně úspěšná – alespoň v našich krajích – nebyla. Proto turínská automobilka připravila již v roce 2005 provedení třetí generace, nesoucí jméno Grande Punto, a letos na autosalonu ve Frankfurtu představila jeho omlazené provedení Punto Evo.

V porovnání s modelem Grande Punto má jeho nástupce působivější vzhled, a to díky přepracované osvětlovací technice a nárazníkům. Záď vyhlíží dynamičtěji, než tomu bylo předtím. Rozsáhlejší úpravy ale zasáhly interiér, kterým si Punto Evo nezadá s větším modelem Bravo.

Jde zejména o plastičtější uspořádání přístrojové desky a použití nových kvalitnějších materiálů. Automobilka Fiat připravila na výběr pro Punto Evo pestrou paletu zážehových a vznětových motorů. Nechybí mezi nimi revoluční benzinový čtyřválec 1,4 l/78 kW (105 k) nebo 101kW (135 k) řady MultiAir.

Vyznačuje se totiž unikátním proměnným časováním sacích ventilů prostřednictvím elektrohydraulického systému místo tradiční vačkové hřídele. Vlivem toho má o 10 procent větší výkon a naopak o shodný počet procent menší spotřebu paliva. Ekologicky založení zájemci o Punto Evo dále mohou sáhnout po motorech 1.4 8V LPG a Biopower, spalujících propan-butan, respektive metan.

Nejčtenější