F-cell roadster

ZDENĚK ODEHNAL  |  Auta
f-cell

Retro
Studie automobilu budoucnosti nesoucí třícípou hvězdu v kruhu je reminiscencí na první vůz této značky: Benz Patent Motor Car z roku 1886. Představuje nejsofistikovanější prvky výbavy a konstrukce dnešních automobilů: počínaje palivovými články přes elektroimpulzní řízení a kompozity konče. Koncept F-CELL Roadster postavilo 150 učňů, studentů a stážistů v závodě automobilky Mercedes-Benz v Sindelfingenu.

Palivem je vodík
V souladu se svým označením F-CELL je studie opatřena stále populárnějšími palivovými články, takže se do její palivové nádrže tankuje vodík. Články jsou zdrojem napájení pro elektromotor, jenž pohání zadní kola. Přestože poskytuje výkon jen 1,2 kW, koncept dokáže díky lehké kompozitové konstrukci vyvinout největší rychlost 25 km/h. Dojezd na jedno naplnění palivové nádrže činí 350 km, což rozhodně není málo.

Palivem je vodík

Kompozitní sedadla
Neotřele působí rovněž anatomická sedadla. Jejich základem jsou skořepiny z uhlíkového kompozitu, čalouněné kvalitní kůží. Jinak dvoumístný interiér vyhlíží spartánsky. Řidič má k dispozici jen dva přístroje, rychloměr a ampérmetr, a ještě spínací skříňku s klasickým klíčkem. To je v době, kdy se motory automobilů stále častěji spouštějí tlačítkem, rovněž možná již anachronismus. Zato dřevěná podlážka působí neotřele.

Palivem je vodík

Ovládání joystickem

V kabině konceptu F-CELL Roadster nehledejte volant. Vůz má totiž systém elektroimpulzního řízení drive-by-wire, jenž se v podobě fly-by-wire dávno etabloval v bojových a dopravních letadlech. Stejně jako v jejich případě se koncept ovládá nevelkým joystickem, vyčnívajícím z masivní středové konzoly.

Místo dveří závory
Koncept F-CELL Roadster dostal do vínku velmi spartánsky stylizovanou karoserii z kompozitu vyztuženého skelnými vlákny. Svou přední partií připomíná monopost formule 1. Střední a zadní část je naopak široká, protože do nich museli tvůrci vměstnat dvě sedadla vedle sebe a pohonnou soustavu s palivovými články. Za pozornost stojí, že vůz nemá dveře – ty nahrazují nahoru výklopné závory.

Půvabný drátěný výplet
Snad nejpůvabnějším komponentem studie F-CELL Roadster jsou subtilní kola s drátěným výpletem s tenkou pneumatikou. Právě ta evokují příbuznost s prvním vozem Benz, byť ten byl pouze tříkolový. Koncept je dále opatřen vskutku jednoduchým zavěšením předních kol na dvojici příčných trubkových ramen ve tvaru U. Náprava kupodivu neobsahuje pérování, pouze je doplněna o tlumiče. Tento koncept se tedy rozhodně nemůže vydat do terénu, spíše jej lze považovat za „sálový“.

Nejčtenější