Evoluce člověka nabírá na tempu

redakce  |
evoluce člověka

Genetické změny se zrychlují a lidé se od sebe stále více liší.Dostatek jídla, lékařská péče a další vymoženosti civilizace nám zajišťují život jako v bavlnce. Pryč jsou doby, kdy se naši předci dnes a denně rvali o přežití. Vítězili jen ti nejschopnější, nejsilnější, nejzdravější či nejchytřejší. Přírodní výběr tehdy řádil mezi lidmi zcela bez zábran stejně jako u jakéhokoli jiného živočišného druhu. Lidé se čile vyvíjeli. V dnešním „krotkém světě“ na první pohled není důvod k tomu, aby evoluce člověka pokračovala. Mnozí vědci jsou přesvědčeni, že se náš vývoj zastavil.

K vzestupu vedly ztráty

Nová studie týmu vedeného paleoantropologem Henrym Harpendingem z University of Utah v Salt Lake City zveřejněná ve špičkovém vědeckém časopise Proceedings of the National Academy of Sciences ale dokazuje pravý opak. V posledních 40 tisíciletích se tempo změn lidské dědičné informace neustále zrychluje a za posledních 5000 let narostlo stokrát. Závěr je překvapivý. Lidé cestují po celém světě a neustále se mísí, ale lidstvo se přesto nemění na geneticky jednolitou univerzální rasu. Naopak, lidé žijící v různých oblastech se od sebe po genetické stránce stále více vzdalují.

Harpendingův tým pátral v lidské dědičné informaci po variantách genů, které by mohly mít na svědomí zvýšenou náchylnost k různým chorobám. Vědci se soustředili přednostně na ta místa dědičné informace, kde se jednotliví lidé liší v jediném písmeni genetického kódu. Prověřili tak DNA 270 lidí z Afriky, Evropy a Asie. Přitom je doslova šokovalo zjištění, že zhruba 1800 lidských genů prošlo celkem nedávno velmi rychle řadou změn. To představuje asi 7 % všech lidských genů. Podle všeho stojí v pozadí akcelerovaného vývoje nárůst lidstva. Jak lidí přibývalo, bylo stále pravděpodobnější, že v dědičné informaci některého z nich dojde ke změně, která bude pro její nositele výhodná. Lidé s takto pozměněným genem se dostávali do výhody, žilo se jim lépe a vychovávali více dětí.

Ty dědily výhodnou variantu genu usnadňující cestu za životními úspěchy. I ony byly v dospělosti s to vychovat více dětí a výhodná varianta genu se tak šířila. Zatím vědci nevědí, jakou roli v lidském organismu plní většina urychleně se vyvíjejících genů. Funkce je známa jen u několika. Jsou mezi nimi geny, jejichž změna umožnila lidem lépe trávit potravu. S domestikací zvířat a rostlin se prvním zemědělcům dosti výrazně proměnil jídelníček, a tak pro ně byly pravým požehnáním změny genů, které jim dovolovaly lépe trávit škroby z obilí nebo cukry z mléka.Další velmi úspěšné proměny lidské dědičné informace chránily své nositele před nebezpečnými infekčními chorobami, jako je malárie nebo žlutá horečka.Pozoruhodné je, že mezi rychle se měnící dědičnou informaci patří i některé geny regulující tvorbu spermií u mužů. K vzestupu člověka zdaleka nepřispívalo jen vylepšení stávajících genů. Neméně významné byly i ztráty genů, které našim předkům bránily v dalším vývoji.