Elektrický ForTwo jde do výroby

ZDENĚK ODEHNAL  |  Auta
ForTwo značky Smart

Je tomu již deset let, co trh s automobily obohatil dvousedadlový minivůz ForTwo značky Smart. Svou délkou jen 2,7 metru je ideálním vozítkem do přeplněných měst. K jeho pohonu standardně slouží zážehový tříválec o objemu 1,0 litru ve třech výkonových variantách 45 kW (61 k), 52 kW (70 k) a 62 kW (84 k) a paletu motorů nedávno rozšířil nový turbodiesel řady CDI s pozoruhodně příznivou spotřebou 3,4 l nafty na 100 km. Přesto automobilka Smart připravila verzi s elektromotorem, která ForTwo zařadila do kategorie vozidel bez škodlivých emisí ZEV (Zero Emmision Vehicle).

Koncept s přídomkem electric drive se představil již v roce 2006 a později vznikla stovka testovacích exemplářů, které se vydaly „na zkušenou“ do Londýna, Berlína, Paříže, Říma a řady dalších metropolí starého kontinentu i USA. Například v hlavním městě Německa se uskutečnil projekt e-mobility Berlin, v jehož rámci společnost RWE vybudovala 500 dobíjecích stanic. Na základě zkušeností získaných z každodenního provozu vznikla nedávno druhá generace tohoto elektromobilu, která se má začít koncem letošního roku sériově vyrábět. Od té první se liší především lithium-iontovými akumulátory, které nahradily původní sodík-nikl-chloridové.

Dojezd vozu ForTwo electric drive – 100 km na jedno nabití z veřejné elektrické sítě o napětí 230 V – se tím ale nezvýšil, protože na základě průzkumů činí denní průměr pouze 40 km. Zato se ale podle výrobce citelně zkrátila doba dobíjení, která u první generace činila čtyři hodiny. Nové akumulátory dále mají větší životnost i spolehlivost. Elektromobil značky Smart dosahuje největší rychlosti 100 km/h a kromě ohleduplnosti k životnímu prostředí nabídne svému majiteli i finančně příznivější provoz. Například v Německu, kde je cena elektřiny proti jiným evropským zemím poměrně vysoká, má cestování na vzdálenost 100 km vyjít na dvě eura, za něž dnes nejsou ani dva litry benzinu.

Nejčtenější