Elektrický angličák

Dan Přibáň  |  
elektrický kabriolet Cabby

Malé elektromobily jsou podle mnohých řešením městské dopravy budoucnosti, tedy jak kde. U nás se jejich podpory nejspíš nedočkáme, takže není divu, že tu skoro žádné nejsou. Když se jeden objevil, museli jsme ho vyzkoušet.

Když jsme si půjčovali maličký elektrický kabriolet Cabby, čerstvě osazený lithiovými články, říkali jsme si, že to bude legrace a zajímavá zkušenost. Nakonec jsme byli překvapeni, co všechno jsme díky tomuto zvláštnímu vozítku zjistili. Nic lepšího na definování požadavků na malý městský elektromobil jsme si nemohli přát. Tolik nedostatků a podivných řešení na jednom místě jsme nečekali. A protože chybami se člověk učí, s vervou jsme se vrhli do učení.

Více retro, než je zdrávo

Retrokabriolet Cabby je určen pro dva pasažéry, takže jsme ho po celou dobu poctivě zatěžovali tu více, tu méně hmotným spolujezdcem. Vozítko však odkazuje na historii mnohem víc, než konstruktéři asi zamýšleli. Ocelový rám a na něm posazená sice ne už dřevěná, ale laminátová karoserie, pod ní listová péra (navíc jen s jedním listem, takže pneumatiky pruží více než péra samotná), vzadu elektromotor bez převodovky připojený na diferenciál zadní nápravy.

Bez posilovače brzd či řízení. Rozdílem mezi Cabbym v roce 2009 a jeho teoretickým pradědečkem, řekněme z roku 1920, jsou (pokud pomineme laminát místo dřeva) jen lithiové články (a tedy nepříliš účinné kotoučové brzdy vpředu). Elektromobil je vlastně hrozně jednoduchá věc, ale za těch 100 let bylo vynalezeno dost věcí, které by jej měly posunout vpřed. Zatím tomu však bohužel příliš často není.

Baterky, kus drátu, motor, kola… Kvůli tomu rychlost autíčka klesá úměrně s vybitím akumulátorů, chybí řídicí elektronika a kapacitní rezerva, která by zajistila konstantní rychlost. Takže zatímco benzinová auta vám s litrem v nádrži jedou stejně rychle jako s padesáti, jednoduché elektromobily ne.

elektrický kabriolet Cabby

Pomalu a jistě

Mile nás však překvapilo, jak dostatečná byla maximální rychlost 45 km/h (daná tím, že vozítko je podle techničáku malá čtyřkolá motorka). Té ale bohužel Cabby dosahuje jen s plně nabitými články. Akcelerace elektřiny je perfektní, takže na křižovatkách nezdržujete a po přeplněných ulicích pohodlně jedete. Bohužel, maximální rychlost záhy spadne na 30 km/h, a to už je málo. Jen díky experimentům českých dovozců nahradily olověné články lithiové, takže se toto tempo drží v podstatě až do úplného vybití.

To nastane většinou po ujetí 30 km, takže tu máme maximální běžnou rychlost 30 km/h a dojezd 30 km. To není moc. Jenže další balík lithiových článků by vozítko prodražil o další desetitisíce. Ceny akumulátorů jsou stále příliš vysoké. S tím se nic dělat nedá, ale že konstruktér navrhl svůj stroj tak, že veškerá voda z čelního skla teče přímo na konektory baterií, stejně jako že je volant zapojen přes dva kardany, způsobující nebezpečnou vůli řízení, to už se překousnout nedá.

Takže s malým dojezdem elektromobilu musíme počítat, nízká rychlost není překvapivě zase takový problém, ale o zoufale mizerné technické zpracování nestojí nikdo. Stejně jako místy až nebezpečné jízdní vlastnosti. Nepotěší ani externí nabíječka, kterou musíte při nabíjení umně ukrýt (součástí auta nemůže být kvůli chybějící homologaci na 220 V). Problémů k řešení je evidentně více než dost.

elektrický kabriolet Cabby

Jako raketoplán

Jan Sedlák z firmy Auto88, která Cabbyho přivezla na pokusy, přirovnal jízdu v něm k letu v raketoplánu. Trefil se. Když startujete, nevíte, jestli dojedete, za špatného počasí musíte zůstat, kde zrovna jste, technologie na palubě pochází z minulého století, jen je vylepšena o několik výkřiků moderní techniky, které ale celkový dojem nezachrání. Paralel s raketoplány by se dalo najít mnohem více. Tak jako tak ale potěší, kolik lidí s tímhle podivným kabriem rozveselíte, když vás houfně předjíždějí.

VÝHODY: NEVÝHODY:
+ zajímavý stroj na experimenty s elektromobily  – špatné dílenské zpracování
+ roztomilý design  – nepřesné řízení
   – nemá rádo déšť

VERDIKT:
Vozítko, kterým se svezete, a pochopíte, co od malého elektromobilu čekáte a nečekáte. Ideální stroj na hledání problémů a řešení, který však není možné hodnotit ani použít jako dopravní prostředek.

WEB: www.auto88.cz CENA: není stanovena

Nejčtenější