Elektrické žihadlo

Dan Přibáň  |  
žihadlo

Proč mají být elektromobily jen pomalými vozítky, plazícími se silnicí, šetříce každý ampér, když umějí jezdit tak rychle?Máte rádi vědce? My také, ale týden jsme je proklínali. S každým raketovým startem z křižovatky, hnáni nekonečným krouticím momentem elektromotoru, při každém brzdění rekuperací, takže klasické brzdy nebyly potřeba, při každé ostré jízdě provázené jen tichým hučením motoru. Proč…proč… proč po sto letech vývoje pořád nemáme akumulátory, které by něco vydržely? Když sedláte Vectrix, první elektrocykl s parametry srovnatelnými s velkými motorkami, zamrzí to dvojnásob. Tohle už není hračka do města. Motorkáře sice označení čehokoli vypadajícího jako skútr za motocykl netěší, ale v případě elektřiny si budou muset zvyknout, že o slast řazení rychlostních stupňů tak jako tak přijdou, takže každý elektrocykl bude v budoucnu tak trochu skútrem s ovládacími prvky jen na řídítkách.

Dvoukolá tramvaj

Ovšem i tady se inovuje. U Vectrixu nabývá pojem „brzdění motorem“ zcela nového významu. Plynová, tedy pardon, proudová rukojeť se otáčí nejen klasicky k jezdci, čímž dodává motoru šťávu, ale netradičně i od něj. Pokud jste v dětství toužili řídit tramvaj, ale teď se živíte jako právník či chirurg, máte možnost si to vynahradit. Otočíte-li rukojetí proti směru, začnete rapidně zpomalovat a současně dobíjet baterie. Zvuk, jaký motocykl v tu chvíli vyloudí, musí všechny zneuznané tramvajáky nadchnout. Jen zazvonit.

Vzduchem chlazený elektromotor.

Milým bonusem této funkce je pak zpátečka, jež přijde u takto mohutného stroje vhod. Jedinou nevýhodou nového uspořádání je zachování starého rozložení pák – tedy přední brzda vpravo (u plynu) a zadní vlevo. Kdo jezdí na motorce, ví, jak nebezpečné je kvůli smyku silně brzdit zadní brzdou, a proto se primárně používá přední.´Jenže když brzdíte elektřinou, otočíte ruku do polohy, kdy na přední brzdu prostě nedosáhnete. Pro normální zastavení rekuperační brzdění stačí, ale pro okamžité „zafl okování“ ne. Takže ve chvíli, kdy se situace nevyvíjí, jak jste čekali, použijete zadní brzdu, a to může být občas dost nebezpečné.

Na plný proud

Pokud otočíte rukojetí klasickým způsobem, není co vytýkat, naopak, 20kW elektromotor sice odpovídá jen moderní třistapadesátce, ale obrovský krouticí moment pasuje dvousetkilový stroj na krále křižovatek. Akcelerace je skvělá, ať z nuly, nebo devadesátky. Maximální ověřená rychlost se pohybuje kolem 110 km/ h. Pro běžnou jízdu to bohatě stačí a rozvaleni na širokém sedle ani více nepotřebujete. Jediný nedostatek krásného velkého stroje provází elektromobily od počátku věku Nikoly Tesly – je jím malý dojezd, daný kapacitou „nádrže“. Když se nehlídáte a jezdíte normálním tempem okolního provozu (a občas neodoláte a předjíždíte, protože odpich Vectrixu k tomu prostě svádí), vydrží baterie v průměru na 50–60 kilometrů. A to je u tak pohodlného motocyklu lákajícího k dlouhým vyjížďkám málo. Nabíjení trvá kolem čtyř hodin a jedno plné nabití vám zbaští pět až šest kilowatthodin, tedy při maximální sazbě 30 korun, což je na ujetí 50 kilometrů skvělá cena.Příští generace Vectrixu má mít už baterie na bázi lithia, takže se můžeme těšit na zvýšení dojezdu, ale bohužel i ceny. Zatím zůstává jeho světem jen zásuvkami obsypané město.

VÝHODY: NEVÝHODY:
+ pohodlí  – nevelký dojezd
+ ovládání  – vysoká cena
+ pružný motor
+ zrychlení

HODNOCENÍ:

*****


Zapůjčil: 3E Vectrix Maximální rychlost: 110 km/h
Reálný dojezd: 60 km Baterie: NiklMetalHydridové 30 Ah
Počet nabití: 1700 Nabíječka: zabudovaná 230 V
Maximální výkon: 20 kW Max. točivý moment: 65 Nm
Hmotnost: 210 kg Rozvor: 1525 mm

WEB: www.3e.cz CENA: 199 000 Kč s DPH

Nejčtenější