Dva kroky k dlouhověkosti

j. horčík (ekobydlení.eu)  J. PETR  |  Příroda

Rýží proti pylové alergii

Geneticky modifikovaná rýže, která by měla posloužit jako účinná vakcína proti alergiím, prošla úspěšně zkouškami na opicích. Měla by potlačit alergii na pyl kryptomerie japonské, kterou trpí jedna pětina obyvatel Japonska. Obilky geneticky modifikované rýže obsahují sedm bílkovin z pylu tohoto japonského národního stromu. Vědci vybrali ty bílkoviny, které vyvolávají nejsilnější alergickou reakci. Proteiny pylu projdou v rýžové obilce bez narušení žaludkem. Uvolní se až ve střevě, kde jsou zachyceny buňkami střevní sliznice a odvedeny do mízních uzlin. Tam si imunitní systém na pylové proteiny pomalu, ale jistě přivykne. Když se s nimi pak člověk potká na pylových zrnech, nedochází už k přehnané reakci imunitní obrany. Alergie je pryč. Lékaři předpokládají, že alergici budou jíst tuto rýži tři až šest měsíců v roce a v následující pylové sezoně už je alergie trápit nebude. Obdobný postup se nabízí i k potlačení dalších typů alergických reakcí. Japonští vědci už mají připravenou rýži, která by alergiky zbavila přehnané reakce na domácí roztoče.

Dva kroky k dlouhověkosti

Dieta s omezeným přísunem energie, ale jinak vyvážená na všechny důležité živiny, výrazně prodlužuje život. Kaloricky hubená strava zajistí dlouhověkost nejen kvasinkám, drobným červíkům Caenorhabditis elegans nebo muškám octomilkám, ale i laboratorním myším nebo opicím. Vědci doufají, že se jim podaří výrazně prodloužit také lidský život. Jenže kdo by chtěl žít třeba do sto dvaceti let s věčným kručením v žaludku? Biologové proto hledají molekuly, které v těle živočicha pozitivní efekt energeticky chudé stravy zprostředkovávají. Věří, že nakonec najdou látku, která má při zajištění dlouhověkosti poslední slovo. Tu by pak syntetizovali a zajistili s ní lidem dlouhý život i bez hladovění. K jejich nejnovějším úlovkům patří bílkovina WWP-1, která prodlužuje život červům o pětinu, i když se v jídle nijak neomezují. WWP-1 má při prodlužování života nepostradatelného pomocníka. Dalším z hledaných „schodů“ k dlouhověkosti je bílkovina UBC-18.