Dopravní prostředek rychlého nasazení

Dan Přibáň  |  
Segway

Na Segwayi jsme se svezli už dávno, na Toyotu Winglet, jeho jediného konkurenta, čekáme. Oba jsou nádherné, sofistikované, futuristické a nehorázně drahé. Rozhodli jsme se najít něco levného a podobně efektivního. A našli! Vozítka pro města budoucnosti Segway a Winglet jsou skvělá. Mají jedinou chybu. Jsou tak drahá, že se vyplatí platit si nosiče a vyřezávané lehátko. Proto jsme se rozhodli najít alternativu. A uspěli. Řešení je klasické a nečekaně funkční – elektrická koloběžka. Malé popojíždědlo, jež je manifestem jednoduchosti elektrocyklu. Baterie, elektromotor, dvě kola, dvě brzdy.

Trochu moc vysoko

Vyhoupnete se na stupátko, ujistíte se, že nemáte závratě, protože baterie ukryté pod ním vás donutí vžít se do pocitů modelky na vysokých podpatcích, otočíte proudem, motorek zabzučí a obrovským krouticím momentem vás nakopne vpřed. Teď už je jen na odvaze pilota, zda stojíc vysoko za poměrně nízkými řídítky, ustojí až 30km rychlost. Kdo si zvykne, vyhrává. Kdo ne, může si dokoupit sedlo, které ale z mrštného vozítka dělá pomalý skútr – ztrácíte možnost rychle reagovat, skákat z obrubníků a v neposlední řadě celou tuhle malou nádheru pohodlně složit (sedlo se zasouvá bez pojistky do zadní části stupátka, pro složení jej musíte silou vyndat, vzít do zubů, složit koloběžku a pak vzít do jedné ruky ji a do druhé sedlo).

Na palubě tramvaje

V pohodlném skládání je ale jeho zásadní kouzlo. Zatáhnete za páku, řídítka se položí, zaklapnou a z koloběžky máte tašku. Pravda, tašku plnou olova. Doslova. Použité články jsou bohužel olověné, takže hmotnost subtilního stroje je značných 35 kg. Zde začíná být náš test genderově nevyvážený. Jste-li normální chlap, koloběžku celkem v pohodě naložíte i do vysokopodlažní tramvaje, vynesete do schodů i odtáhnete dva kilometry daleko, když si o půlnoci zamknete přední kolo, a pak zjistíte, že nemáte klíč. Jste-li křehká žena, jejímž koníčkem není vzpírání, máte smůlu. X-Treme 16 je vážně těžká.

Olověné články, jež drží cenu v rozumných mezích, mají za následek i nevelký, byť podle našich pokusů po městě dostačující dojezd. Při 90kg (maximální je 100kg) zatížení a svižné jízdě ujedete na jedno nabití 9 km, přičemž koloběžka „sežere“ 0,39 kWh, což je při ceně asi 6 korun za kWh necelých 30 haléřů za kilometr.

Vyplatí se vůbec jezdit tramvají? Koloběžka bez běhu

Pokud elektřina dochází, což se může stát, protože ukazatel stavu baterií není žádný zázrak, měří pouze, když jsou baterie zatížené, a pak signalizuje buď zelená, je dost šťávy, nebo žlutá, už dochází (zjistit, jak máte nabito, počítáním čárek jako na mobilu nejde), přichází ke slovu bioelektrický hybridní pohon, kdy zmírajícímu motorku pomáháte odrážením. To se dá ještě ustát. Jakmile ale elektřina dojde, zjistíte, že je lepší koloběžku tlačit. Stupátko je příliš vysoko a odrážení je hodně namáhavé. Nejlepší je dojet takto na nejbližší zastávku a dál pokračovat hromadnou dopravou.

A v tom je síla téhle hračky. Nesnaží se nahradit motorku, necpe se mezi auta do neprůjezdných ulic. Kde se to vyplatí, drze se nechá vozit. Kde ne, rozložte řídítka, přidejte proud a nic vás nezastaví. Nikdo si toho ani nevšimne, elektromotor se nestartuje, nevrčí ani nekouří. Takovou kombinaci vám nic jiného levně nenabídne.

VÝHODY: NEVÝHODY:
+ mrštnost  – velká hmotnost
+ dostatečná rychlost  – horší technické zpracování
+ možnost převozu hromadnou dopravou  – neergonomické rukojeti řídítek
+ bezproblémová jízda kdekoli  – chybějící blatníky
+ nízká cena  – chybějící držadlo pro nakládání v zadní části

HODNOCENÍ:

*****


WEB: www.motokolobezky.cz CENA: 10 990 Kč

Nejčtenější