Dinosaury vyhubily

redakce  |
dino

Vrty na indickém subkontinentu odhalily, že masové vymírání mnoha živočichů přímo souvisí s vulkanickými erupcemi. Při nich se vylilo ze zemského nitra obrovské množství lávy a vznikla tzv. Dekanská plošina. Vrstvy lávy tu dosahují mocnosti až 3500 metrů.O příčinu zániku dinosaurů vedou spory dvě skupiny badatelů. Jedna připisuje vymírání srážce Země s asteroidem, jenž dopadl do oblasti dnešního mexického poloostrova Yucatan. Druhá skupina přičítá konec úspěšné evoluční dráhy dinosaurů právě sopečným erupcím na území dnešní Indie.

Výzkumy geoložky Gerty Kellerové z Princeton University svědčí ve prospěch sopečné teorie. Dokazují, že druhové bohatství mořského planktonu kleslo v reakci na sopečné výbuchy o plnou polovinu. Celkem došlo k 30 obřím erupcím, které byly soustředěny do velmi krátkého časového intervalu. Dvě největší se odehrály právě v období masového vymírání. Při každé z nich se do ovzduší uvolnilo až 150 miliard tun oxidu siřičitého, a ten s tehdejšími ekosystémy pořádně „zamával“.