Desetimetrové okno do vesmíru

J. PETR  |
Teleskop Gran Telescopio Canarias v observatoři Observatorio del Roque de los Muchachos na kanárském ostrově La Palma.

24. července tohoto roku Jejich Veličenstva král a královna Španělska slavnostně otevřeli nový teleskop Gran Telescopio Canarias v observatoři Observatorio del Roque de los Muchachos na kanárském ostrově La Palma. Primární zrcadlo tohoto dalekohledu je zkonstruováno z 36 šestiúhelníkových sklokeramických segmentů, jež dohromady tvoří ekvivalent zrcadla o průměru 10,4 metru. V současnosti se jedná o největší pozemský teleskop, výsledek ambiciózního projektu španělské vlády.

Vedení patří astrofyzikálnímu ústavu Instituto de Astrofísica de Canarias, se stavbou se započalo už v roce 2000. Hlavní komponenty pro teleskop dodala Grantecan, založená v roce 1994 právě kvůli tomuto účelu. Vědecky na projektu dále participují Astronomický institut při Národní autonomní univerzitě v Mexiku (IA-UNAM), mexický Národní institut pro astrofyziku, optiku a elektroniku (INAOE) a Floridská univerzita (UFL). Projekt finančně podpořila i Evropská unie prostřednictvím Fondu pro regionální rozvoj.