ČR je v ESA

J. HORČÍK  J. PETR  |

ČR je v ESA

Ve dnech 25. a 26. listopadu 2008 se uskutečnila v nizozemském Haagu Ministerská rada Evropské kosmické agentury ESA. Poprvé se tak stalo za plné účasti České republiky. Delegaci vedl náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Vlastimil Růžička a náměstek ministra dopravy Petr Šlegr. Od 12. listopadu letošního roku je Česká republika členem této organizace.

Kozincem proti AIDS

Rita Effrosová z University of California v Los Angeles zjistila, že látka TAT2 izolovaná z kořenů kozince výrazně zvyšuje odolnost bílých krvinek vůči viru HIV. Ve stati zveřejněné v Journal of Imunology Effrosová navíc zažehnala hlavní obavy spojované s užíváním TAT2. Ty se týkaly zvýšeného rizika nádorového bujení. Léky na bázi TAT2 by se tak mohly stát součástí arzenálu léků určených k léčbě AIDS.

Živá voda pro krvinky

Vědci vedení Mariem Ostrowskim z University of Toronto dosáhli blokádou molekuly označované jako Tim-3 „oživení“ bílých krvinek zápasících s virem HIV. Molekula Tim-3 se hromadí v krvinkách selhávajícího imunitního systému vyčerpaného marným bojem s infekcí. Publikace zveřejněná lékařským časopisem Journal of Experimental Medicine dokazuje, že zablokování molekuly Tim-3 působí na ochabující imunitní obranu jako živá voda.

Předpověď monzunu

Na včasnosti a vydatnosti monzunových srážek závisí obživa milionů obyvatel tropických krajů. Američtí vědci vedení Eungulem Leem z University of Wisconsin systém předpovědí monzunu výrazně zdokonalili. Využívají k tomu satelitní snímky, které zachytí údaje o vlhkosti půdy a vegetaci na pevnině a zároveň změří teplotu moře. Z toho se dá předpovědět příchod monzunu s dvojnásobně až trojnásobně vyšší přesností a spolehlivostí.

Čmeláci jdou za vůní

Včely si sdělují informace o vydatných zdrojích potravy komplikovanými tanci. Jak si vyprávějí o „zemi hojnosti“ čmeláci? Britští vědci zjistili, že čmeláci hledají cestu za potravou čichem. Vnímají vůni potravy přinášené do hnízda a za letu po ní intenzivně pátrají. Po návratu do hnízda s potravou vylučuje čmelák zvláštní látku, která nutí ostatní čmeláky vyletět ven a vydat se po stopách vůně.