Co cítí ptáci?

J. PETR  |

Čich ptáků může být stejně dobrý jako lidský nebo dokonce mnohem lepší. Vyplývá to z analýz genů, podle kterých si ptáci vyrábějí v čichových buňkách tzv. čichové receptory – bílkovinné molekuly pro zachycení jednotlivých pachových molekul.

Myš, která patří k živočichům s velmi dobrým čichem, si nese v dědičné informaci zhruba tisícovku genů pro různé čichové receptory. Člověk má těchto genů asi čtyři sta.

Mezi ptáky vede v bohatství genů pro čichové receptory novozélandský papoušek soví čili kakapo. Jeho čichové buňky jsou vybaveny 667 geny pro čichové receptory.

Srovnatelně vyvinutým čichem se může chlubit i novozélandský kivi jižní, u kterého vědci odhalili šest stovek funkčních čichových genů. Divoký kur džunglový je obdařen 638 plně funkčními geny pro čichové receptory.

Ani kachna březňačka se svými 430 čichovými geny nezaostává ve vybavení čichových buněk za člověkem. Na dolních příčkách pomyslného ptačího „čichového žebříčku“ se umístila sýkora modřinka s 218 geny a kanár se 166 geny. Nejchudší výbavu měl kakadu růžový se 107 geny pro čichové receptory.