Cizí planety jsou „dvojčata“

J. PETR  |

Tropické rostliny jsou větší

Polární živočichové jsou větší než jejich příbuzní žijící blíže rovníku. U rostlin teď vědci zjistili přesně opačný trend. Rostliny rostoucí kolem rovníku jsou v průměru 29krát vyšší než rostliny rostoucí v zeměpisné šířce Islandu a 31krát vyšší než rostliny z oblastí, jako je Ohňová země na nejjižnější výspě Jižní Ameriky. Změna ve výšce přitom není plynulá. Na okraji tropického pásma klesá průměrná výška rostlin „bez varování“ 2,4krát.

Klec na bílý fosfor

Bílý fosfor patří pro svou ochotu reagovat s kyslíkem k nebezpečným chemikáliím. Pro běžnou manipulaci s fosforem představuje jeho vysoká hořlavost velkou komplikaci. Britští vědci nyní vyvinuli organickou chemikálii, která obklopí atomy fosforu a nedovolí jim reagovat s kyslíkem. Stačí fosfor namočit do roztoku této látky a je rázem nehořlavý. Hořlavost se mu vrátí po omytí benzenem.

Učení s magnety

Magnet přiložený k lebce usměrňuje toky elektronů v mozku. Díky tomu je možné stimulovat vybraná mozková centra. Vědci nyní otestovali tuto techniku u dobrovolníků, kteří se učili zvládnout složitou manipulaci s joystickem pro ovládání počítače. Ukázalo se, že stimulace magnetem urychluje učení a zlepšuje výsledky, kterých dobrovolníci dosáhli v závěrečných testech.

Cizí planety jsou „dvojčata“

Astronomové objevili více než 350 planet kroužících kolem cizích hvězd. Obvykle se planeta prozradí tím, jak její gravitace při oběhu „cloumá“ mateřskou hvězdou. Řada takto odhalených planet má prapodivné dráhy. Obíhají po dlouhých elipsách. Američtí astronomové jsou přesvědčeni, že skutečné planety mají dráhy bezmála kruhové. Obíhá jich kolem hvězdy hned několik a pak „cloumají“ hvězdou stejně jako jedna velká planeta na silně excentrické dráze.