Čísla

PAVEL VACHTL  |  Věda

Představu o síle, rychlosti a velikosti automobilových rekordmanů nám mohou dát jedině skutečné hodnoty.

412,28 km/h

je nejvyšší rychlost sériově vyráběného automobilu, zaznamenaná a ověřená Guinnessovou knihou světových rekordů 9. října 2007. Dosáhl jí SSC Ultimate Aero Twin Turbo od výrobce Shelby Supercars (SSC). Motor – osmiválec Chevrolet V8 o obsahu 6345 ccm – dodává autu výkon 880 kW a z nuly na rychlost 100 km/h za hodinu akceleruje za necelé tři sekundy. Počítá se s výrobou limitované série 25 vozů v ceně kolem 600 000 USD, dále je v plánu čistě elektrická verze automobilu s o něco menším výkonem (koncem roku 2009).

1227,986 km/h dosáhl 15. října 1997 v nevadské poušti Black Rock Desert pilot Andy Green v britském speciálním voze ThrustSSC (SuperSonic Car), které se tím stalo nejrychlejším vozidlem na světě. Při rekordním pokusu byl poháněn dvěma turbodmychadlovými tryskovými motory ze stíhačky F-4 Phantom II. Bariéra rychlosti zvuku byla překročena již 13. října 1997. Jde o první a v současnosti také zatím o jediný nadzvukový automobil na světě.

20,6 km při spálení přibližně 1 g vodíku ujelo na dráze experimentální vodíkové miniauto PAC-Car II. Rekord vznikl 26. června 2005 během soutěže Shell Eco- Marathon ve francouzském Ladoux. To je ekvivalentní spotřebě jednoho litru benzinu na dráze 5385 km. Na jiné podobné soutěži, SAE (Society of Automotive Engineers) Supermileage Competition v červnu 2006, dosáhli studenti z University of British Columbia se svým speciálním strojem efektivity 3145 MPG. Tyto speciální soutěže však nejsou porovnatelné s normálním provozem ani mezi sebou navzájem, takže jde spíše o jistou zajímavost.

127,5 kilometru

na jeden litr paliva má dokázat ujet sériový plug-in hybridní osobní vůz Aptera typ-1 při dojezdu do 190 km. Jeho koefi cient odporu vzduchu činí 0,11. V rámci sériových aut vede fungující prototyp plug-in verze hybridu Toyoty Prius s hodnotou 40 km/litr. Speciálně upravený koncepční exemplář firmy Volkswagen, dvoumístný tzv. „1 litre car“, měl v roce 2002 spotřebu 0,99 l/100 km. Měl by se začít vyrábět od roku 2010.

100 km/h

překonal poprvé 29. dubna 1899 pilot Camille Jenatzy ve Francii s elektromobilem ve tvaru torpéda, nazvaným La Jamais Contente (Nikdy nespokojena).Dosáhl rychlosti 105,882 km/h.

1 547 620 USD

byste dali za nejdražší sériové auto všech dob – Mercedes Benz CLK- GTR roadster (1997), vyrobené v počtu 5 kusů (max. rychlost 320 km/h, akcelerace z 0 na 100 km/ h za 3,8 sekundy). Nejdražší sériové osobní auto současnosti Bugatti Veyron 16,4 přijde na 1 192 057 USD (max. rychlost 407,5 km/h, zde druhé na světě, zato první v akceleraci – z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy). Nejlacinější auto současnosti – indická firma Tata Motors brzy uvede na domácí trh model Tata Nano za prodejní cenu 2500 USD.

3681 kg

váží nejtěžší ze sériově vyráběných osobních automobilů Hummer H1 Alpha Wagon z roku 2006. Naproti tomu nejlehčím sériovým autem historie je osobní krytá britská trojkolka Peel P50 (1962–66) vážící 59 kg, která vypadá spíše jako trochu větší pojízdná nákupní taška. Bylo jich vyrobeno 100, v ceně 199 liber, motor o obsahu 49 ccm podával výkon 4,5 koňské síly, takže auto mohlo dosáhnout rychlosti 61 km/h.

21 529 464 kusů

stejného základního designu vozu Volkswagen Brouk bylo prodáno v letech 1938–2003. Zároveň jako první auto dosáhl VW Brouk hranice 20 milionů prodaných kusů. Nejčastější jmenovkou na autech je Toyota Corolla (více než 32 000 000 prodaných kusů v devíti generacích modelů od roku 1966).

Prvním výrobcem

aut je firma Benz (1871). Prvními standardizovanými automobily byly Benz Velo (1894) a Duryea Motor Wagon (1893). Prvním autem, vyráběným na pohyblivé montážní lince, se stal Ford Model T (1908–1927).

879,9 kW

je výkon motoru SSC Ultimate Aero TT (2007), čímž naprosto vede ve výkonnosti sériově vyráběných automobilů v kategorii benzinových motorů s turbodmychadlem nebo turbokompresorem. V kategorii benzinových motorů s přirozenou dodávkou vzduchu největšího výkonu, 820 kW, dosáhl motor (osmiválec typu V8 o objemu 12,7 litru) sportovního speciálu Weineck Cobra 780 (2006).

Nejčtenější