Budoucnost oplození ve zkumavce

redakce  |
oplození ve zkumavce

Děti se budou rodit i homosexuálním párům nebo zcela bez rodičů.Kam dospěje technika „oplození ve zkumavce“ za třicet let? Na stránkách prestižního vědeckého týdeníku Nature hledali odpověď na tuto otázku přední světoví odborníci.Jistě ne náhodou většina z nich vidí největší příslib v „umělých pohlavních buňkách“. Předpokládají, že by lékaři mohli v dohledné době komukoli vypěstovat jeho vlastní spermie či vajíčka. Dokonce by nezáleželo na tom, jakého je „dárce“ pohlaví. Ženám by mohli vypěstovat spermie a mužům vajíčka. Dítě by tak mohly po „oplození ve zkumavce“ počít i dvojice žen nebo mužů.

Cestu k tvorbě umělých pohlavních buněk otevřel svými nedávnými objevy japonský biolog Shinya Yamanaka. Provedl celkem čtyři cílené zásahy do dědičné informace zcela obyčejných buněk lidské pokožky, a proměnil je tím v buňky, pro které se ujal odborný termín „indukované pluripotentní kmenové buňky“.Ty v mnoha ohledech připomínají buňky raného zárodku a ve vhodných laboratorních podmínkách z nich lze vypěstovat kterýkoli z 230 typů buněk dospělého lidského těla.

Výjimkou nejsou ani pohlavní buňky. Naděje na zplození biologicky vlastního dítěte tak svitla i lidem, kteří v důsledku choroby nebo vývojové poruchy žádné pohlavní buňky nemají a stávající metody „oplození ve zkumavce“ jim nedokážou pomoct.Hned několik expertů oslovených časopisem Nature se nadchlo vizí umělé dělohy a placenty.

Dnes dokážou lékaři zachránit i novorozence, který přišel na svět ve 22. týdnu těhotenství, a tuto hranici se snaží dále posunout. Na druhé straně se embryologové pokoušejí kultivovat zárodky po oplození do stále pokročilejších vývojových stadií. Snažení obou výzkumných směrů se může nakonec „potkat“. Výsledkem bude kultivační systém, který zajistí kompletní vývoj od oplození vajíčka spermií až po narození dítěte.Někteří lidé vidí v umělé děloze a placentě řešení problémů interrupcí. V budoucnu mohou být přijaty zákony, které budou požadovat, aby byly plody z přerušených těhotenství donošeny v umělé děloze. I to by mělo svá úskalí.

Ročně se provede jen v USA asi milion interrupcí. Pokud bychom všechny tyto zárodky vložili do umělých děloh s tím, že je po narození budou adoptovat náhradní rodiny, museli bychom každý rok umístit do rodin milion nových dětí. Je jasné, že je to zcela nereálné.