BMW Vision EfficientDynamics

ZDENĚK ODEHNAL  |  Auta
Vynikající aerodynamika

Hybrid v duchu Gran Turismo

Bavorská automobilka představila letos na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem studii vysoce výkonného vozu kategorie Gran Turismo, pojmenovanou BMW Vision EfficientDynamics. Vyznačuje se nejen unikátním pohonem „plug-in diesel“ s technikou BMW ActiveHybrid, ale i řadou dalších fines z oblasti aerodynamiky či elektroniky. A co víc, v konstrukci konceptu byly využity prvky z monopostů formule 1. Očekává se, že nemálo technických a technologických novinek převezmou automobily BMW třídy M.

Působivý interiér

Působivý interiér

Neotřele pojat je rovněž interiér tohoto konceptu sportovního automobilu s uspořádáním sedadel 2+2. Je to patrné zejména na půvabně zvlněné přístrojové desce i plasticky ztvárněné středové konzoli. Příjemný pocit v kabině umocňuje světlé čalounění z jakostních materiálů včetně kůže. Vůz je vybaven anatomickými sedadly, jejichž rámy jsou vyrobeny z kevlaru.

Sofistikovaná elektronika

Sofistikovaná elektronika

Koncept BMW Vision EfficientDynamics obsahuje také nemálo vyspělých elektronických prvků. Pán volantu má kupříkladu k dispozici průhledový holografický displej HUD (Head-Up Display), známý z bojových a obchodních letounů. Přímo před očima se řidiči promítají potřebné údaje o jízdě vozu a běhu palubních soustav. Mezi další pozoruhodnosti patří generátor TEG (Thermo-Electric Generator), jenž přeměňuje tepelnou energii z výfuku na elektrickou.

Vynikající aerodynamika

Při bočním pohledu na karoserii konceptu Vision EfficientDynamics o celkové délce 4,6 metru a výšce jen 1,24 metru vyniknou její velmi ladné linie. Není divu, že je charakterizuje vynikající hodnota součinitele odporu vzduchu Cx = 0,22. Zásluhu na tom ale má například soustava bočních kanálů, které podobně jako u vozů F1 usměrňují za jízdy obtékající vzduch. Mezi výlučné prvky studie se řadí také otevírání bočních dveří ve stylu „gullwing“, tedy nahoru, či osvětlovací technika výhradně z LED diod.

Dva elektromotory

Hybrid v duchu Gran Turismo

Jak již bylo uvedeno, studii Vision EfficientDynamics rozhýbává systém BMW ActiveHybrid. Sestává předně ze dvou elektromotorů, z nichž každý pohání kola jedné, tedy přední nebo zadní, nápravy. Jejich napájení zajišťuje akumulátor s 98 lithium- polymerovými buňkami, umístěný ve středovém tunelu. Lze jej plně dobít z veřejné 220V sítě za 2,5 hodiny. Dojezd vozu na čistě elektrický pohon činí 50 km.

Turbodiesel doplňkem

Součástí systému BMW ActiveHybrid je také tříválcový turbodiesel o objemu 1,5 litru, uložený napříč před zadní nápravou a pohánějící její kola. Nádrž na 25 litrů nafty zajistí konceptu dalších 650 km. Soustava s celkovým výkonem 262 kW (356 k) a maximem točivého momentu 800 Nm uděluje automobilu supervýkony: rychlost až 250 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h během pouhých 4,8 sekundy – to vše při tzv. kombinované spotřebě jen 3,76 litru nafty na 100 km.

Nejčtenější