BMW Gina Light Visionary Model

ZDENĚK ODEHNAL  |  Auta

Vůz, který dokáže měnit tvary své karoserie, nedávno představila bavorská automobilka BMW. Jde o studii GINA Light Visionary Model, kde zkratka na začátku označení znamená Geometry and functions In N Adaptations. To lze volně přeložit jako geometrie a funkce v nekonečném počtu přizpůsobení. Posláním konceptu z Mnichova je pomoci designérům i technikům ověřit v praxi nová řešení bez toho, aby bylo pokaždé nutné postavit samostatný automobil.

Kostra s pružným potahem

Bezesporu nejpozoruhodnější vlastností studie GINA Light Visionary Concept, která dostala do vínku podobu působivého roadsteru, je již zmíněná schopnost měnit tvary „kabátu“. Ten proto není vyroben z tradičního plechu či pokrokovějších kompozitních materiálů. Jeho základem je skelet z ocelových trubek a výztuh, který byl potažen zvláštní pružnou a odolnou tkaninou. Na tom by jistě nebylo nic úchvatného, kdyby řidič nemohl kupříkladu při rychlé jízdě změnit tvarování třeba zadní partie tak, aby spoiler vytvářel větší přítlak na kola. K tomuto účelu jsou některé uzly zmíněného skeletu opatřeny elektrohydraulickými mechanismy, které vytvoří potřebný profil pro napnutí potahu. Shodným způsobem je možné rovněž optimalizovat obtékání boků vozidla.

Co nejpohodlnější přístup

Studie GINA Light Visionary Model se samozřejmě může pochlubit i neotřele ztvárněným interiérem, jenž se maximálně přizpůsobuje řidiči a spolujezdci. Například po zaparkování vozu se volant i středová konzola samočinně zvednou nahoru tak, aby co nejvíce usnadnily výstup řidiče. Do pracovní polohy se vrátí poté, co pán volantu opět usedne do automobilu. Nekonvenčně pojatá jsou dále sedadla. Vyznačují se jednoduchými tvary, ale zato se v porovnání s běžnými nynějšími sedadly dokážou podstatně více přizpůsobit tělesným proporcím řidiče a spolujezdce. Příslušné parametry seřízení je možno archivovat v palubním počítači.

Štěrbina místo kapoty

Pružný potah pokrývá i příď konceptu, kde pochopitelně nechybí markant automobilky BMW: maska chladiče ve tvaru ledvinek. Když je potřeba zvýšit intenzitu chlazení motoru, v daném případě vpředu podélně uloženého osmiválce pohánějícího zadní kola, maska se patřičně rozevře. A nejen to, hlavní světlomety se běžně ukrývají pod elastickým potahem a odhalí se až poté, co je řidič zapne. A konečně, studie nemá klasickou kapotu. Nahrazuje ji štěrbina, která umožňuje přístup k servisně důležitým místům motoru včetně hrdel pro doplňování oleje, brzdové kapaliny a v neposlední řadě i vody do ostřikovačů.

Nejčtenější