Benzin na ústupu

JAN HORČÍK  |  Auta
Hybridní skútr Piaggio MP3, XR3 tříkolka hybrid, Volkswagen Passat TSI EcoFuel, Taxi 2020, Brammo Enertia TTR

Před sto lety měli lidé spoustu dobrých nápadů, čím vším pohánět auta. Jejich myšlenky dnes dostávají novou šanci.

Hybridní skútr Piaggio MP3

Italská společnost Piaggio představila svůj hybridní skútr MP3 už minulý rok. Tehdy jen málokdo věřil, že se skutečně dočkáme jeho výroby. To se však nyní stává skutečností. První kousek již byl doručen, a to italskému premiérovi Berlusconimu. Výroba nyní jede na plné obrátky a v Evropě se začne prodávat během léta za cenu 10 000 eur. Hybrid zvládne ujet prvních 20 km čistě na elektřinu, následně se přepíná na jeden ze tří hybridních modů pohonu. Výsledkem by měla být spotřeba kolem 1,6 l/100 km.

XR3 tříkolka hybrid

Sen konstruktéra Roberta Q. Rileyho se stává skutečností. Jeho hybridní plug-in tříkolka XR3 se konečně dostala do fáze, kdy je možné začít výrobu. Prototypy údajně dorazí do továrny na okraji Clevelandu během následujících pár týdnů, pak bude na řadě testování a optimalizace a pak už by měla jít tříkolka do výroby. Spotřeba hybridní tříkolky by se údajně měla pohybovat kolem 1 l/100 km, při provozu pouze na dieselový motor pak asi kolem 2 l/100 km. Lithium- iontové baterie vydrží na 64 km.

Na plný plyn – Volkswagen Passat TSI EcoFuel

Volkswagen rozšiřuje svou nabídku o modely Passat TSI EcoFuel a Passat Variant TSI EcoFuel, které kombinují u motoru na zemní plyn přímé vstřikování s přeplňováním. Vozy nabízejí dojezd kolem 820 km a přitom velmi nízké provozní náklady a slušný výkon. Passat TSI EcoFuel se může pochlubit nejvyšší rychlostí, a to 210 km/h, a zrychlením z klidu na 100 km/h za pouhých 9,8 sekundy. Nejvyšší výkon vozu je 150 koní při 5500 ot./ min. Díky převodovce DSG si auto vystačí se 4,4 kg CNG na 100 km.

Taxi v roce 2020? Taxi 2020

Podle studenta designu Damiana Lucacia právě nějak takhle. Ve svém návrhu nazvaném jednoduše Taxi 2020 počítá s využitím obnovitelných zdrojů energie, díky kterým by měl být šetrný, ale přitom výjimečně praktický. V taxi elektromobilu, který je poháněn vodíkovými palivovými články a také dobíjen střešními solárními panely, najdeme samozřejmě GPS, systém pro noční jízdu, zábavní systémy i přístup pro handicapované. Zároveň je možné vehikl dobít přímo ze zásuvky.

Závodní elektromoto – Brammo Enertia TTR

Společnost Brammo připravila závodní verzi původní Brammo Enertia. Novinka váží pouhých 163 kg, zejména díky stejnému hliníkovému rámu, jako má originální Enertia. Lithium-polymerová baterie má kapacitu 8 kWh, maximální rychlost motorky je 145 km/h. „Naším cílem je mít nejovladatelnější motorku, která projede zatáčkami nejrychleji, abychom měli co nejlepší průměrnou rychlost,“ komentoval představení novinky Craig Bramscher, ředitel Brammo.

Nejčtenější