Automobil i ponorka

ZDENĚK ODEHNAL  |  
ponorka

Studio Rinspeed představí letos v Ženevě koncept sQuba – první kombinaci automobilu a ponorky na světě.Zakladatelem a zároveň šéfem návrhářů i konstruktérů studia Rinspeed je Frank M. Rinderknecht, jenž se nejdříve zabýval úpravami automobilů pro invalidy. Posléze přešel do sféry tuningu, ale ani to jej plně neuspokojovalo. Rozhodl se pro zhmotnění zcela vlastních představ o automobilech. To, že mu nechybí invence a fantazie, poprvé ukázal na ženevském autosalonu v roce 1995. Představil tam totiž světu koncept dvousedadlového sportovního vozu Roadster R a SC-R se stylistickými rysy automobilů šedesátých a devadesátých let minulého století. Mezi další pozoruhodnosti, které se zrodily ve studiu se sídlem ve městě Zumikon, se nepochybně řadí rekreační plážový pick-up X-Trem s minivznášedlem z roku 1999 nebo malý „natahovací“ vůz Presto pro dvě nebo čtyři osoby, prezentovaný o tři roky později.

Pro letošní ročník autosalonu v Ženevě si studio Rinspeed připravilo skutečnou lahůdku v podobě automobilu a ponorky zároveň, pojmenovanou sQuba. Je pravda, že do světa silnic a vody současně zabrousilo již v roce 2004 konceptem obojživelného vozu Splash, ale ten „pouze“ plaval po hladině. Inspirací pro nejnovější výtvor tohoto švýcarského studia se stal film Agent, který mě miloval ze sedmdesátých let, kde kromě Jamese Bonda účinkoval v trikových záběrech jakoby ponorný automobil Lotus Elan Submarine. „Přesně o třicet let později se tato stále působivá filmová sekvence stala realitou,“ říká s potěšením Frank M. Rinderknecht.

ponorka

Koncept sQuba, jenž jinak vyhlíží jako pohledný sportovní roadster, se dokáže ponořit až do hloubky 10 metrů. A nejen to: umí se tam i poměrně svižně pohybovat díky dvojici vodních trysek na přídi a shodnému počtu lodních šroubů v zadní partii vozu. Jejich pohon, jakož i zadních kol při putování po souši, má na starost elektromotor, což s sebou přináší dnes tolik preferovanou ohleduplnost k životnímu prostředí.Na druhé straně jde tak trochu o „z nouze ctnost“, neboť by zásobování spalovacího agregátu vzduchem při plavbě pod hladinou zřejmě bylo velmi komplikované. Pokud jde o řidiče a spolujezdce, pro ty koncept nese zásobník s čerstvým vzduchem. A aby toho nebylo málo, karoserie studie sQuba je vyrobena výhradně z uhlíkového kompozitu, což také není ještě dnes běžné.Neotřelé výtvory studia Rinspeed nepředstavují jen „višničky na dortu“ na ženevském autosalonu.

Nejčtenější