Asie v hledáčku leteckých výrobců

MICHAL HAMŠÍK  |  
letadlo

Americká dopravní letadla se možná budou vyrábět v Indii, Číně nebo Thajsku!O tom, že význam a váha asijských zemí v celosvětovém měřítku vzrůstá, se snad nemá cenu přít. Ať už tuto skutečnost považujeme za pozitivní nebo negativní, je to prostě fakt.Platí to nejen z hlediska politického či vojenského, ale také (nebo především?) obchodního. Tento vývoj se pochopitelně odráží i v letectví, a nejde přitom jenom o Čínu.

Příkladem může být Th ajsko, které se v únoru stalo dalším zákazníkem pro bojové letouny Gripen, používané i u nás. Kontrakt zní na šest stíhaček a dva dvoumotorové turbovrtulové stroje Saab 340, z nichž jeden bude vybaven moderním zařízením Erieye pro včasné varování (AWACS), zatímco druhý poslouží jako transportní a cvičný. Součástí zakázky je řídicí systém umožňující přenos dat mezi průzkumníkem a stíhačkami.Celý tento „špás“ přijde Th ajce zhruba na 310 milionů dolarů. Může se to zdát hodně, ale pro srovnání uveďme, že stejná suma by nestačila ani na 3 letouny F-35. Zakázka je pro Saab vítanou pomocí a dobrou referencí při jednání s dalšími zákazníky.Spolu s Čínou je druhým nejvýznamnějším asijským hráčem Indie, což opět platí také v letectví.Nejenže pravidelně utrácí spoustu peněz za nákupy letecké techniky, roste rovněž její výrobní základna.

Že přitom už zdaleka nejde o nějaké první krůčky, dokládá rozhodnutí firmy Boeing, která do Indie přesune část výrobních kapacit pro připravovaný supermoderní dopravní letoun B- 787 Dreamliner. Indická firma TAL Manufacturing Solutions, stoprocentně vlastněná gigantem Tata Motors, to vezme doslova od podlahy. V nové moderní továrně v Nagpuru bude totiž produkovat podlahové nosníky, vyráběné pokrokovou technologií z titanu a kompozitů. Bude to zřejmě poprvé, kdy indické výrobky proniknou v takovém rozsahu do civilního leteckého průmyslu (Boeing má zatím na Dreamliner 855 objednávek od více než 55 zákazníků). Koncern Tata Motors doufá, že v budoucnu se mu podaří „uchvátit“ výrobu dalších součástí pro Boeing. Ten si naopak dělá zálusk na nové objednávky, neboť se odhaduje, že Indie bude v příštích 20 letech potřebovat dopravní letouny v ceně 89 miliard dolarů. A to už Boeingu stojí za štrapáce s odbory, které proti neustálému „outsourcování“ výroby již dlouho protestují.

BOEING B-787

Zatím nejnovější přírůstek v rodině dopravních letadel Boeing. Stroj pro 220–330 cestujících má znamenat výrazné snížení provozních nákladů, výroba má však několikaměsíční zpoždění. První B-787 by měl být dodán zákazníkovi počátkem roku 2009.

Nejčtenější