Antibiotika z nezmara

P.Prošek  |

.eco

Běžní uživatelé internetu jsou dobře obeznámeni s doménami nejvyšší úrovně jako „.com“, „.org“ či „.edu“. Kromě nich ale nově existuje řada daších, například „.biz“, „.aero“ či „.info“ a ICANN, organizace zodpovědná za jejich správu, pravidelně přijímá návrhy na nové domény. Je proto dost dobře možné, že už brzy se dočkáme novinky v podobě domény „.eco“. Definitivně by tím byl – alespoň na internetu – završen dlouholetý proces „zelené“ marketingové masáže, kterou někdo popudlivě nazývá „greenwashing“.

Ekologickou doménu prosazuje několik společností, např. Dot Eco LLC., za kterou stojí bývalý americký viceprezident Al Gore, nebo spíše nezávislá organizace BigRoom. Zatímco Gore navrhuje, aby doména byla ke zcela volnému tržnímu využití společnostmi i jednotlivci, BigRoom navrhuje, aby byla omezena a certifikována podobně jako například domény „.gov“ či „.edu“.Případní návštěvníci stránek s takovou příponou by pak měli jistotu, co na nich najdou.

Antibiotika z nezmara

nezmar

Tým německých vědců odhalil u drobných vodních láčkovců nezmarů zvláštní látku hydramacin-1. Molekula nemá v přírodě mnoho „příbuzných“ a ukazuje se jako slibné antibiotikum. Váže se na povrch buněk bakterií, vyvolává jejich shlukování a následně způsobuje praskání membrán, které drží bakteriální buňku pohromadě.

V laboratorních testech zdolával i nebezpečné kmeny bakterie Klebsiella oxytoca, jež vzdorují běžným antibiotikům. Hydramacin-1 se nápadně podobá některým bílkovinám z jedu štírů. Látkám se dostalo souhrnného označení maciny. Vědci doufají, že maciny pomohou lékařům zvládat narůstající rezistenci bakterií ke stávajícím antibiotikům.