1960 Atomová karavana na Sahaře

redakce  |  Historie
karavana

50% Šance na současnou realizaci

Poušť – vítr, přenášející hory jemného písku z místa na místo, vysoké přesypy, do nichž se boří nohy i kola, poušť nekonečná jako moře, beze stop, beze značek, kromě velbloudích koster vybělených sluncem… A přece přes tuto bezútěšnou pustinu, kterou donedávna zdolávaly jen velbloudí karavany, jede vlak, podivný vlak bez kolejí o 52 kolech, vine se jako had klikatě za prvním vozem, jako by jel v jeho stopách, vyhýbaje se drobným překážkám a nerovnostem. Jede rychlostí 35 km za hodinu. Řídí ho jediný člověk v předním voze. Jede podle kompasu, jako námořní loď, je spojen s jednotlivými stanicemi rádiem. Většina vozů je naložena zbožím, uranovou nebo železnou rudou, uhlím, potravinami. Několik vozů pro cestující je pohodlně zařízeno s lůžky, kuchyní, chladírnou. Jen vzadu je zvláštní vůz, obložený olověnými deskami: nese atomový reaktor s parní turbínou a elektrickým generátorem, který celý, 135 m dlouhý vlak napájí, pohání a osvětluje.

Kanaďan Le Tourneau přišel s návrhem na autobusový atomový vlak. Všechno má připraveno, propočteno. Je připraven popisovaný vlak postavit a uvést do provozu. Kola budou široká, aby se nebořila do písku. Každé kolo má samostatný elektrický pohon, každé zabírá rovnoměrně na sypkém povrchu půdy. Všechna kola jsou automaticky poháněna a řízena tak, že přesně sledují stopu prvního vozu a všech ostatních, které za ním následují. Každý vůz unese plných 250 tun nákladu. Elektricky poháněný model tohoto autobusového hada už byl odborníkům v Longviewu v Texasu předveden.

Nejčtenější