1955 - Letadla budoucnosti

redakce  |  Historie
90% Šance na současnou realizaci

Letouny s nosnými plochami mají své výhody, rakety také. Jde tedy o to, využít výhody obou, vzájemně je sladit a vytvořit nový létající prostředek zvaný raketoplán. V čem je však jeho hlavní otazník? Hlavně v tom, jak zajistit bezpečný návrat zpět k Zemi, aniž by se přitom zbytečně riskovaly lidské životy. Padák se osvědčil při návratu výzkumných raket, ale v tomto případě nepřipadá vůbec v úvahu. Vědci nemají příliš na vybranou a nezbývá jim nic jiného, než využít principů, jakými se řídí dnešní letouny.

Velikost doletu závisí především na tom, jakou energii bude mít raketoplán při návratu do hustých vrstev atmosféry. Čím větší vyvine rychlost v době startu, kdy pracují raketové motory, tím větší vzdálenost potom překoná. Dolet však může o mnoho převýšit dolet mezikontinentálních balistických střel a někteří odborníci dokonce tvrdí, že raketoplán pohybující se na principu odrazu od hustého ovzduší, může překonat při dostatečné rychlosti dráhu kolem celé zeměkoule. Sovětští odborníci počítají s tím, že sovětské raketoplány, na nichž se pracuje, dosáhnou rychlosti kolem 15 000 km/hod. a výšky až 1000 km.

Je však jasné, že první stroje tohoto druhu budou ve svých výkonech mnohem skromnější. Avšak široký rozvoj letecké a raketové techniky, jak píše sovětský odborník Šibanov, přibližuje nám každým dnem chvíli, kdy první balistický raketoplán odstartuje. Obrovskými rychlostmi začne přepravovat zpočátku náklady, později cestující. Přiblíží během necelé hodiny na dosah ruky takřka celou zeměkouli. A to stojí za námahu, aby člověk dosáhl i v této oblasti vědy rozhodujícího vítězství.

Nejčtenější