Bude se klonovat nosorožec?

Jaroslav Petr  |  Příroda

Nosorožec sumatránský je kriticky ohrožený druh a vědci podnikají vše na jeho záchranu. Ke slovu přijdou i moderní biotechnologie.

Nosorožci sumatránští (Dicerorhinus sumatrensis) přežívají na Malajském poloostrově a na ostrovech Sumatra a Borneo. Ve volné přírodě už jich zbývá něco málo přes dvě stovky. Nejvíce – asi 145 kusů – žije na Sumatře. Zhruba pětatřicet nosorožců přebývá ve zbytcích malajských pralesů a stejný počet se vyskytuje v malajské provincii Sabah na ostrově Borneo. Nosorožců už je tak málo, že se v pralesích ani nepotkávají. Nedochází k námluvám, páření a nerodí se nová mláďata.

Biotechnologie nastupují

Strážci zvěře z rezervace Tabin v bornejském Sabahu ve spolupráci s veterináři a biotechnology zahájili ambiciózní projekt. Volně žijící nosorožce chtějí pochytat a nadále je chovat v zajetí. Doufají, že se jim povede tyto vzácné živočichy rozmnožit.

Velký problém představuje fakt, že mnohé ze samic přišly opakovaně do říje, ale nepotkaly se se samcem a nepářily se. To má za následek vážné poruchy děložní sliznice. Takto postižené samice nejsou schopny zabřeznout, i kdyby se spářily. Veterináři proto chtějí nejprve samice léčit a teprve pak je dát do výběhu k samci. Pokud by se námluvy nezdařily, jsou připraveni odebrat samci sperma a samici oplodnit umělou inseminací. Teoreticky by bylo možné provést také oplození ve zkumavce. O to se pokusilo ve světě jen několik týmů a žádný neuspěl. Ryze hypotetické jsou úvahy o klonování nosorožce sumatránského. Vědci spekulují, že by mohli použít tělní buňky nosorožce a embryo z nich vytvořit vnesením jádra buňky do vajíčka klisny. Klisně by pak bylo přeneseno i vzniklé embryo.

Třínohá uprchlice

Zajímavý je osud první samice chycené v rezervaci Tabin. Zvíře, jež dostalo jméno Puntung, přišlo jako zcela malé mládě o nohu. Zřejmě si ji těžce poranilo, když uvízlo v drátěné smyčce nalíčené pytláky. Díky obětavé péči matky mládě přežilo a rána po ztracené končetině se mu zahojila. Dnes se Puntung pohybuje velmi čile i po třech nohách. Strážcům rezervace trvalo dvacet měsíců, než ji v pralese polapili.

Puntung trpí obvyklou potíží nosorožčích samic. Má těžce postiženou děložní sliznici a nemůže zabřeznout. Veterináři se ji snaží intenzivně léčit. Než jí nabídnou nápadníka, musí si poradit ještě s jedním problémem. Puntung sice může na třech nohou stát a může s nimi dokonce i čile běhat. Neudrží ale na svých bedrech rozvášněného samce. Puntung proto musí dostat protézu, která jí zajistí potřebnou stabilitu při páření. Jestli a jak se s ní naučí chodit, zůstává zatím velkou neznámou.

Puntung na videu: