Broučí larva dokáže sežrat žábu

Jaroslav Petr  |  Příroda
Žába nalákaná larvou. Foto: PLoS ONE

Ani v žabím žaludku se larva střevlíka nevzdává. Nejen že si vybojuje cestu ven, ale nakonec žábu sežere.

Když se potká žába s broučí larvou nebo broukem, zdá se, že je o osudu hmyzu rozhodnuto. To ale neplatí v případě střetu se střevlíkovitými brouky pestřeci druhů Epomis dejeani nebo Epomis circumscriptus. Jejich larvy se žábám nevyhýbají, naopak je k sobě lákají. V tomto případě je vztah lovec-kořist postaven na hlavu. Larva brouka je lovec a žába je její oběť.

Hlavně ať ji nepřehlédnou

Larvy střevlíků Epomis dejeani nebo Epomis circumscriptus se zahrabávají do vlhké půdy pod kameny a na dalších příhodných místech. Tam se také líbí žábám. Když se žába přiblíží, přestane se larva schovávat a začne nápadně pohybovat čelistmi a tykadly. Tenhle pohyb žáby neodolatelně láká. Tuší, že by to mohlo být něco k snědku.

Larva s hromádkou kostí, které zbyly z ulovené žáby. Foto: PLoS ONE
Larva s hromádkou kostí, které zbyly z ulovené žáby. Foto: PLoS ONE

Jak se žába k larvě blíží, larva přidává pohybům na intenzitě. V žádném případě si nepřeje, aby ji žába přehlédla. Výsledek je vždy stejný. Je jedno, jestli žába zaútočí nebo ne. V každém případě vede útok larva. A je ve sto procentech případů úspěšná. Uloví mnohonásobně větší žábu a nakonec ji i sežere. Z oběti zbude jen hromádka kostí.

Spolknutá larva nepřestává lovit

Izraelští vědci Gil Wizen a Avital Gasith z University Tel Aviv popsali neobvyklé chování larev střevlíků ve studii publikované ve vědeckém časopise PLoS ONE. Pozorovali i zcela neuvěřitelný případ, kdy střet ropuchy zelené s larvou střevlíka Epomis circumscriptus dopadl na první pohled tradičně – žába spolkla broučí larvu. Jenže zhruba po dvou hodinách se ropuše „udělalo zle od žaludku“. Larva jí nedala v břiše pokoj a žába ji vyzvracela (viz video):

Kdo by čekal, že larva teď sbalí fidlátka a uchýlí se do ústraní, ten by se šeredně mýlil. Larva vzápětí na ropuchu zaútočila a nakonec ji zabila a sežrala. Spolknutí byla pouhá peripetie jinak úspěšného lovu. Ani tento případ nesnížil stoprocentní loveckou úspěšnost střevličích larev.

V dospělosti střevlíci nic ze své lovecké dovednosti neztrácejí. Dospělí brouci loví žáby stejně zdatně jako larvy.

Lov dospělého střevlíka: